Pod koniec lipca 2020 roku nastąpiła oficjalna prezentacja marki Izera – polskiego producenta elektrycznych samochodów. Podczas prezentacji przedstawiono nie tylko nazwę i logo firmy, ale również dwa przedprodukcyjne prototypy aut. Przez kolejne miesiące temat nieco przycichł, aż do 29 lipca 2021 kiedy została podpisana umowa inwestycyjna między Skarbem Państwa oraz ElectroMobility Poland, właścicielem marki.
Nazwa marki planowanych elektryków pochodzi od Izery – rzeki płynącej przez Polskę i Czechy. Jak podaje spółka, nazwę łatwo zapamiętać i wymówić, nawet poza krajem, a to ważny czynnik, bo w przyszłości firma chce wejść również na rynki zagraniczne.
„Milion powodów, żeby jechać dalej” – to hasło reprezentujące pierwsze, polskie elektryki, a logo składa się ze stylizowanej igły kompasu, która ma oznaczać, że marka podąża własną drogą, z zewnątrz znajduje się heksagon, który ma podkreślić nowoczesne technologie i inżynieryjny kunszt.
Prototypy dwóch pierwszych pojazdów nazwano T100 oraz Z100. Pierwszy ma być kompaktowym hatchbackiem, a drugi podobnej wielkości SUV-em. Jak zapowiada producent, Izera będzie marką przystępną cenowo, zakup ich samochodu ma być niższy niż samochodów z tradycyjnym, spalinowym silnikiem.
Jeszcze w grudniu 2020 roku pojawiła się informacja o planowanej na III kwartał 2021 roku budowie pierwszych zakładów produkcyjnych, na lokalizację wybrano Jaworzno w województwie śląskim. Budowa ma potrwać 2 lata, co oznacza, że seryjna produkcja rozpocznie się na początku 2024 roku.
29 lipca 2021 r. została podpisana umowa inwestycyjna między Skarbem Państwa oraz ElectroMobility Poland, na mocy której państwo obejmie nowe akcje spółki o wartości 250 milionów złotych. Podpisanie umowy i dokapitalizowanie EMP umożliwia realizację kolejnego etapu rozwoju projektu polskiej marki samochodów elektrycznych. Umowa ma umożliwić start budowy fabryki samochodów elektrycznych w Jaworznie.
„Zaangażowanie Skarbu Państwa w Izerę jest gwarantem kontynuowania prac w najważniejszych obszarach i zapewnia projektowi stabilność” – powiedział Piotr Zaremba, prezes ElectroMobility Poland. Zaznacza, że budowa polskiej marki samochodów elektrycznych wkracza w nowy, bardzo ważny okres. „Ostatnie miesiące były dla nas czasem wytężonej pracy projektowej m.in. w zakresie budowy łańcucha dostaw dla Izery, rozwoju produktu czy planowania zakładu produkcyjnego. Teraz otwieramy nowy rozdział naszego przedsięwzięcia. Środki, które pozyskamy w ramach umowy inwestycyjnej pozwolą na realizację absolutnie kluczowych celów projektowych, tj. finalizację rozmów biznesowych z kluczowymi partnerami czy rozpoczęcie współpracy z dostawcą platformy.”
© Materiał chroniony prawem autorskim. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą lub podaniem nazwy wydawcy Marketing Relacji Sp. z o.o.