Europa przyjazna dla klimatu. Filarami odnawialna energia i elektromobilność - Branża OZE w Polsce | Top-Oze
Zapisz się do newslettera i otrzymuj najświeższe informacje z rynku OZE oraz prezent!
Partnerzy
x

    Europa przyjazna dla klimatu. Filarami odnawialna energia i elektromobilność

    Przemysław Kędzior, 09.06.2022 r. godz. 10:50

    Ambitne cele i zdecydowane działania dotyczące ochrony środowiska to znaki rozpoznawcze unijnych instytucji. Aktualnie na tapecie w Parlamencie Europejskim są m.in. kwestie związane z niskoemisyjnością pojazdów i wspieraniem przechodzenia na czystą energię.

    Unia Europejska zmierza do „Zielonego Ładu”, czyli osiągnięcia neutralności klimatycznej, przy jednoczesnym rozwoju i unowocześnianiu gospodarki. W 2050 r. zamierza całkowicie zredukować emisję gazów cieplarnianych, a 20 lat wcześniej ograniczyć ją o 55% w porównaniu z rokiem 1990. Realizacji tych celów ma być podporządkowana polityka klimatyczna, energetyczna, transportowa i podatkowa.

    Czerwone światło dla silników spalinowych

    Eurodeputowani z dużą surowością podeszli do samochodów osobowych i dostawczych, zasilanych benzyną i olejem napędowym. Dlaczego? Transport odpowiada za 20% unijnej emisji CO2, zaś transport drogowy w zeszłym roku wygenerował aż 72% zanieczyszczeń z ogólnej emisji wszystkich środków transportu. Z kolei osobówki i dostawczaki są „sprawcami” ok. 15% ogólnej emisji CO2. Sukcesywne śrubowanie norm dla spalinówek ma doprowadzić do zerowej emisji w 2035 r., co oznacza po prostu, że takie auta będą znikać z dróg.

    8 czerwca, w głosowaniu plenarnym, posłowie przyjęli stanowisko, aby w 2035 r. zmniejszyć emisje wytwarzane przez nowe samochody osobowe i lekkie pojazdy dostawcze o 100% w porównaniu z 2021 r. Pośredni cel redukcji emisji do roku 2030 ustalono na poziomie 55% dla samochodów osobowych i 50% dla samochodów dostawczych. „Za” było 339 osób, „przeciw” 249, 24 wstrzymały się od głosu. Teraz europarlamentarzyści mają przystąpić do negocjacji z poszczególnymi państwami o szczegółach tych założeń.

    „Ambitna rewizja norm emisji CO2 jest kluczowym elementem osiągnięcia naszych celów klimatycznych. Dzięki tym normom tworzymy przejrzystość dla przemysłu samochodowego i możemy stymulować innowacje i inwestycje producentów samochodów. Ponadto, zakup i eksploatacja samochodów o zerowej emisji zanieczyszczeń stanie się tańsza dla konsumentów. Cieszę się, że Parlament Europejski poparł ambitną rewizję celów na rok 2030 i opowiedział się za stuprocentowym celem na rok 2035, co ma kluczowe znaczenie dla osiągnięcia neutralności klimatycznej do 2050 roku” – podsumował holenderski poseł sprawozdawca Jan Huitema.

    Elektryczna alternatywa

    Jeśli taki plan – prędzej czy później – się ziści, podróżować będzie można głównie „elektrykami”. Tych w Unii przybywa. W 2020 roku stanowiły 11% nowo rejestrowanych pojazdów osobowych. W Polsce rynek aut elektrycznych również się rozwija, jednak znacznie odstajemy od unijnej średniej. W 2020 r. zarejestrowano u nas 3,7 tys. takich nowych aut, co stanowiło 0,9% wszystkich nowych samochodów. W 2021 r. było ich 7,1 tys., czyli 1,6% ogółu.

    Skoro UE „przymusza” do elektromobilności, może warto się nią zainteresować? Za takimi wyborem przemawia na pewno możliwość uzyskania dofinansowania. Przewiduje je program „Mój elektryk”. Wysokość dotacji zależy m.in. od kategorii i wartości pojazdu, ale osoba fizyczna może otrzymać nawet 18 750 zł. Dla dużych rodzin, czyli z co najmniej trójką dzieci, wzrasta ona do 27 tys. zł. Dopłaty udzielane są do aut fabrycznie nowych. Przedsiębiorcy dostać mogą do 70 tys. zł, wsparcie przewidziane jest także w przypadku leasingu i najmu długoterminowego.

    Sprawiedliwa transformacja energetyczna

    Odejście od paliw kopalnych, zeroemisyjność transportu, energooszczędnośc to hasła słuszne, ale ich urzeczywistnienie jest kosztowne. Stąd Komisja Europejska chce systemowego wsparcia w tej materii dla gospodarstw domowych i małych przedsiębiorstw. Urzędnicy zaproponowali utworzenie Społecznego Funduszu Klimatycznego, z budżetem w wysokości 72 mld euro na lata 2025-2032. Wspierałby osoby, które borykają się z ubóstwem energetycznym, czyli ogólnie mówiąc tych, którym opłaty za ogrzewanie i prąd zjadają zbyt dużą część skromnego, domowego budżetu. Finansowa pomoc przeznaczana byłaby na termomodernizacje budynków i przechodzenie na odnawialne źródła energii.

    Transformacja energetyczna dotyka też transportu, a ściślej przechodzenia z tradycyjnego na ekologiczny. Tu rozwiązaniem miałoby być wspieranie rynku używanych pojazdów elektrycznych. Dzięki dotacjom rozwijać miałby się także transport publiczny, stając się bardziej dostępny i oparty na pojazdach niskoemisyjnych, napędzanych paliwami alternatywnymi. Fundusze trafiałby w konkretne miejsca. Priorytetowo traktowane byłby wyspy, regiony górskie oraz obszary słabo rozwinięte i oddalone.

    Warunkiem otrzymania wsparcia dla kraju, zarówno na walkę z ubóstwem energetycznym jak i wykluczeniem transportowym, byłoby przestrzeganie przez jego władze zasad praworządności.

    Unijna polityka klimatyczna budzi mieszane, często skrajne, odczucia. Jedni wiążą z nią nadzieje, inni mają obawy. Racje zwolenników zderzają się z oporem przeciwników. Chociaż można spierać się o detale, całościowo raczej nie ma od niej odwrotu. To oznacza tylko, że przyszłość stoi pod znakiem OZE, paliw alternatywnych i elektromobilności.

    Udostępnij w mediach społecznościowych:
    Polecamy także

    © Materiał chroniony prawem autorskim. Wszelkie prawa zastrzeżone.
    Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą lub podaniem nazwy wydawcy Marketing Relacji Sp. z o.o.

      Formularz zapytań - w czym możemy pomóc?

      Nasze usługi marketingoweUsługi najlepszych Wykonawców OZE

      ReklamaArtykułLinkowanieWsparcie sprzedażyObsługa KlientaInne usługi

      Jesteś zainteresowany instalacją OZE (fotowoltaika, pompy ciepła, magazyn energii lub inna usługa)? Kliknij w ten baner.






      *Pola obowiązkowe
      **Pole obowiązkowe przy wysyłaniu zapytania przez firmę

      Jesteś zainteresowany usługami marketingowymi? Kliknij w ten baner.

      Instalacja fotowoltaikiInstalacja pompy ciepłaMagazyn energiiWymiana piecaTermomodernizacjaInne usługi OZE

      Wybierając Wykonawcę, kieruję się w pierwszej kolejności:
      Wysoką jakościąGwarancjąCzasem realizacjiCenąInne

      Rodzaj użytkownika:
      Osoba indywidualnaFirmaRolnikSpółdzielnia

      Kiedy planujesz instalację?
      TerazDo 3 miesięcyDo 6 miesięcyDo 12 miesięcy

      W celu umówienia spotkania wypełnij poniższy formularz. Doradca wybranej dla Ciebie najlepszej firmy skontaktuje się z Tobą możliwie szybko.






      *Pola obowiązkowe
      **Pole obowiązkowe przy wysyłaniu zapytania przez firmę

      Administratorem Twoich danych osobowych pozostawionych na portalu jest właściciel portalu TOP-OZE.pl Spółka Marketing Relacji Sp. z o.o. w Warszawie, ul. Mangalia 4/206. Podane przez Ciebie dane będziemy przetwarzać wyłącznie w celu odpowiedzi na Twoje zapytanie.

      Chcesz być częścią TOP-OZE? Dołącz do nas!

      TOP-OZE.pl - o Nas
      Portal z aktualnymi informacjami z rynku OZE, a w szczególności: fotowoltaika, wymiana pieców i instalacja pomp ciepła.
      Informacja o polecanych: Wykonawcach, Producentach OZE
       
      Informacje o programach, dofinansowaniach dla osób zainteresowanych systemem fotowoltaicznym i pompami ciepła
      Pomożemy znaleźć dobrych Pracowników i Pracodawców
      Kontakt

      Marketing Relacji Sp. z o.o.
      ul. Mangalia 4, lok. 206
      02-758 Warszawa
      NIP 9512275561

      Copyright © 2021 TOP-OZE.pl  •  Wszelkie prawa zastrzeżone.  •  Polityka prywatności  •  Regulamin

      Realizacja: Bazinga