Dopłaty do elektryków - Czas na Rosję i Polskę. - Branża OZE w Polsce | Top-Oze
Zapisz się do newslettera i otrzymuj najświeższe informacje z rynku OZE oraz prezent!
Partnerzy
x

    Dopłaty do elektryków – Czas na Rosję i Polskę.

    Justyna Madan, Jan Załęcki 18.08.2021 r. godz. 15:44

    Dotacje w Rosji będą się nieco różnić od dotacji w innych krajach ponieważ subsydia, w wysokości do 25 proc. całej kwoty, planowane są jedynie dla elektrycznych samochodów wyprodukowanych w Rosji. Mówi się, że pakiet przeznaczony na ten cel wyniesie miliard rubli.

    O planach poinformowało rosyjskie Ministerstwo Gospodarki. Rosja to kraj gazem i ropą płynący, więc jeśli chodzi o przejście na samochody elektryczne, jest daleko w tyle za Europą. Poza tym produkcja elektryków jest tutaj cały czas w powijakach. Ale kraj ma ambitne plany i właśnie przedstawił jak zamierza je realizować.
    Jak podaje agencja informacyjna Reuters, w 2020 roku po Rosji jeździło 45 milionów samochodów, z czego zaledwie 11 tysięcy to elektryki i to – w większości używane. (W Polsce pod koniec kwietnia 2021 roku zarejestrowanych było 11 761 elektryków). Stąd powstał pomysł na dotację, ponieważ elektryki są droższe niż samochody spalinowe. Dopłaty mają sprawić, że te pierwsze będą bardziej przystępne.

    W planach jest miliardowy pakiet dotacji do 2030 roku. Pokryte zostanie do 25 proc. zakupu dowolnego samochodu elektrycznego (maksymalnie 625 tys. rubli czyli ok. 8570 dolarów). Warunek jest tylko jeden, auto musi być wyprodukowane w Rosji. Z informacji podanych przez Maksyma Kolesnikowa, szefa departamentu w Ministerstwie Gospodarki, wynika że program ruszy już w przyszłym roku.
    Rosja zamierza produkować 220 tys. elektryków rocznie do 2030 roku. Zagraniczni producenci są zainteresowani lokalną produkcją ich modeli, co daje szansę na szybszy i większy rozwój mało rozwiniętego jeszcze rynku. Zaskakujące natomiast jest jak szybko postępuje w stolicy Rosji elektryfikacja autobusów. Moskwa już planuje, że w przyszłości będzie kupować tylko takie. Seryjna produkcja pierwszego polskiego elektryka – Izery, ma się rozpocząć na początku 2024 roku.
    Reuter wylicza również inne zalety tych ambitnych planów, jak redukcja emisji dwutlenku węgla. Rosja przystąpiła do paryskiego paktu klimatycznego w 2019 roku i w planach ma obniżenie emisji o 70 proc. do 2030 roku, w porównaniu z 1990 rokiem.
    Dla porównania, w Polsce w lipcu 2021 uruchomiony został program „Mój elektryk”, adresowany do osób fizycznych, które nabywają całkowicie elektryczny samochód (nie musi być wyprodukowany w kraju), a maksymalna kwota dotacji to 18,75 tys. złotych, oraz do 27 tys. zł dla posiadaczy Karty Dużej Rodziny. Maksymalna cena pojazdu, który może zostać objęty wsparciem to 225 tys. zł i bez limitów dla posiadaczy KDR. Na dopłaty do samochodów elektrycznych przeznaczono 500 mln zł, w związku z tym, że program ruszył dopiero miesiąc temu nie wiadomo jeszcze jaki jest poziom zainteresowania.
    Jednak różnicy w cenie pomiędzy wyższą ceną elektryka od auta spalinowego jest znacznie większa. Dofinansowanie pokryje różnicę w cenie i niższy koszt eksploatacji auta elektrycznego przy intensywnej eksploatacji auta, np. porównując koszty średniej klasy modeli Volkswagena: Tiguan i iD4, różnica w cenie podstawowych modeli wynosi aż 72 100 zł (170 190 zł – 98 090 zł). Uwzględniając dotację 18 750 zł różnica w cenie wynosi 53 350 zł. Średni koszt przejechania 100 km Tiguanem diesel 2.0 wg Autocentrum wynosi 34,29 zł. Według Business Insider bilans zużycia energii wyniósł 19,4 kWh/100 km. Przyjmując średnią cenę 1 kWh energii w Polsce na poziomie około 0,72 zł, oznacza to, średni koszt pokonania 100 km iD4 wynosi 13,97 zł. Oszczędność pokonania 100 km iD4 to: 20,32 zł.A to oznacza, że dopiero po przejechaniu 262,5 tys. km. Właściciel iD4 zrekompensuje wyższy koszt zakupu. Według danych Auto Świat i AutoDNA, Polak w ciągu roku przejeżdża średnio 15,5 tys km.
    Oznacza to, że z uwzględnieniem dotacji, elektryk zwróci się naszemu rodakowi dopiero po 17 latach eksploatacji nowego elektryka.
    Należy brać również pod uwagę dodatkowe wyższe koszty nowego auta, związane m.in. z ubezpieczeniem i zapewne serwisem. Dlatego przy tak dużej różnicy w Polsce w pierwszej połowie 2021 roku sprzedano zaledwie 2 500 sztuk elektryków, dla przykładu w Niemczech 60 razy więcej, tj. 149 tys.
    Można spodziewać się, że dotacja nieco poprawi ten wskaźnik jeśli:
    – ceny aut elektrycznych w Polsce będą niższe niż obecnie,
    – koszt ładowania elektryka będzie niższy, a czas ładowania krótszy
    – dopłaty do elektryków będą wyższe
    Ważne jest, że ruszamy z produkcją polskiego elektryka, w którą rząd zainwestował 250 mln zł.

    Więcej informacji w naszym artykule: https://top-oze.pl/pod-koniec-lipca-2020-roku-nastapila-oficjalna-prezentacja-marki-izera-polskiego-producenta-elektrycznych-samochodow/

     

    Udostępnij w mediach społecznościowych:

      Formularz zapytań - w czym możemy pomóc?

      Nasze usługi marketingoweUsługi najlepszych Wykonawców OZE

      ReklamaArtykułLinkowanieWsparcie sprzedażyObsługa KlientaInne usługi

      Jesteś zainteresowany instalacją OZE (fotowoltaika, pompy ciepła, magazyn energii lub inna usługa)? Kliknij w ten baner.






      *Pola obowiązkowe
      **Pole obowiązkowe przy wysyłaniu zapytania przez firmę

      Jesteś zainteresowany usługami marketingowymi? Kliknij w ten baner.

      Instalacja fotowoltaikiInstalacja pompy ciepłaMagazyn energiiWymiana piecaTermomodernizacjaInne usługi OZE

      Wybierając Wykonawcę, kieruję się w pierwszej kolejności:
      Wysoką jakościąGwarancjąCzasem realizacjiCenąInne

      Rodzaj użytkownika:
      Osoba indywidualnaFirmaRolnikSpółdzielnia

      Kiedy planujesz instalację?
      TerazDo 3 miesięcyDo 6 miesięcyDo 12 miesięcy

      W celu umówienia spotkania wypełnij poniższy formularz. Doradca wybranej dla Ciebie najlepszej firmy skontaktuje się z Tobą możliwie szybko.






      *Pola obowiązkowe
      **Pole obowiązkowe przy wysyłaniu zapytania przez firmę

      Administratorem Twoich danych osobowych pozostawionych na portalu jest właściciel portalu TOP-OZE.pl Spółka Marketing Relacji Sp. z o.o. w Warszawie, ul. Mangalia 4/206. Podane przez Ciebie dane będziemy przetwarzać wyłącznie w celu odpowiedzi na Twoje zapytanie.

      Chcesz być częścią TOP-OZE? Dołącz do nas!

      TOP-OZE.pl - o Nas
      Portal z aktualnymi informacjami z rynku OZE, a w szczególności: fotowoltaika, wymiana pieców i instalacja pomp ciepła.
      Informacja o polecanych: Wykonawcach, Producentach OZE
       
      Informacje o programach, dofinansowaniach dla osób zainteresowanych systemem fotowoltaicznym i pompami ciepła
      Pomożemy znaleźć dobrych Pracowników i Pracodawców
      Kontakt

      Marketing Relacji Sp. z o.o.
      ul. Mangalia 4, lok. 206
      02-758 Warszawa
      NIP 9512275561

      Copyright © 2021 TOP-OZE.pl  •  Wszelkie prawa zastrzeżone.  •  Polityka prywatności  •  Regulamin

      Realizacja: Bazinga