Prąd wytworzony w instalacji fotowoltaicznej może zasilać obiekty handlowe. To się sprawdza i opłaca, a w Polsce pokazują to przykłady mniejszych i większych sklepów.
Korzystanie z odnawialnych źródeł energii to kierunek, który obierają dyskonty i punkty detaliczne, m.in. „Biedronka” i „Żabka”.
Do końca 2025 r. 2 tys. instalacji solarnych trafi na dachy „Biedronek”. Będą złożone ze średnio 110 paneli o mocy do 50 kWp. Pierwsza partia, obejmująca 500 instalacji, ma zostać uruchomiona do końca tego roku. Sieć aktualnie posiada już fotowoltaikę na 118 obiektach.
„Instalacje fotowoltaiczne będą dostarczały najwięcej energii w okresach letnich, w których zapotrzebowanie na energię elektryczną jest największe. Pozwoli to odciążyć sieci przesyłowe oraz elektrownie, obniżając ryzyko ograniczeń w dostawie energii, które zwłaszcza obecnie w czasie niedoborów węgla i gazu stanowią poważne wyzwanie dla krajowej energetyki. Obecnie mamy 118 instalacji tego typu, a zatem zwiększenie ich liczby do 2118 realnie ograniczy zużycie przez nas energii z węgla” – tłumaczy Natalia Rompska-Żuk, menedżer ds. zarządzania energią w sieci Biedronka.
Z kolei w Warszawie zakupy zrobić można w wyjątkowej „Żabce” – samowystarczalnej energetycznie i zasilanej wyłącznie z czystych źródeł.
„Troszczymy się o ludzi i ich otoczenie, dlatego wspólnie z naszymi franczyzobiorcami, pracownikami oraz klientami podejmujemy inicjatywy proekologiczne w obszarach zielonej energii i transportu, czystego powietrza i gospodarki o obiegu zamkniętym. Przykładem takiego projektu jest pierwsza, w 100% zasilana zieloną energią Żabka, którą otworzyliśmy w Warszawie. Sklep będzie pełnił rolę naszego laboratorium, w którym zamierzamy testować przyjazne środowisku rozwiązania, pokazując w jakim kierunku będzie rozwijać się przyszłość handlu” – mówi Tomasz Suchański, prezes zarządu firmy Żabka Polska.
Modelowy sklep na dachu ma 40 paneli fotowoltaicznych, z których energię – dzięki magazynowaniu – wykorzystuje także po zmroku. Dodatkowo zasilany jest prądem wytworzonym przez farmę wiatrową Wierzcholas.
„Zainstalowaliśmy w sklepie i w jego otoczeniu ok. 20 różnorodnych rozwiązań sprzyjających środowisku. Są to między innymi: pionierskie rozwiązania, takie jak podłoga kinetyczna czy szyby z kropkami kwantowymi pozyskujące energię z promieni słonecznych” – dodaje Adam Manikowski, wiceprezes zarządu firmy Żabka Polska.
Handel to jedna z branż, która może wykorzystywać fotowoltaikę i inne OZE. Przedsiębiorcy na ekologiczne i przynoszące oszczędności inwestycje mogą m.in. pozyskać publiczne dotacje albo niskooprocentowane pożyczki, a także sięgnąć po komercyjny leasing. Warto pamiętać, że fotowoltaika nie jest przeznaczona wyłącznie dla posiadaczy własnych domów czy firm. Służyć może również większym grupom użytkowników – spółdzielniom czy wspólnotom mieszkaniowym.
© Materiał chroniony prawem autorskim. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą lub podaniem nazwy wydawcy Marketing Relacji Sp. z o.o.