Rynek fotowoltaiczny nie zwalnia tempa w rozwoju, poszerzając zasięg zastosowania ogniw słonecznych na kolejne sektory. Jednym z najnowszych zastosowań paneli fotowoltaicznych jest wykorzystanie produkowanej przez nie energii elektrycznej na potrzeby energetyczne związane z użytkowaniem autostrady. Przeprowadzenia testów nad skutecznością rozwiązania pojeła się Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad.
Już w ubiegłym roku GDDKiA informowało o planie wybudowania farmy fotowoltaicznej biegnącej wzdłuż jednej z polskich autostrad. Przedsięwzięcie zostało poddane wielu konsultacjom, które trwały aż do 2022r. Jak podał do informacji rzecznik Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, Szymon Piechowiak – „Wskazano na konieczność wykonania szczegółowej analizy ekonomicznej na etapie wyboru rodzaju instalacji, uwzględniającej zarówno koszty, jak i te związane z eksploatacją i utrzymaniem farm fotowoltaicznych. Dotyczy to szczególnie instalacji autonomicznych, wyposażonych w magazyny energii, oparte zarówno na magazynach akumulatorowych, jak i na magazynach wykorzystujących wodór”.
Dziś wiadomo gdzie powstanie autostrada fotowoltaiczna. GDDKiA poinformowała o miejscu lokalizacji elektrowni na koniec kwietnia 2022r. W ramach projektu zostanie wykorzystany odcinek autostrady A2 pomiędzy Warszawą a Łodzią. Na wybór wpływ miał plan rozbudowy tej trasy, który ruszy już w najbliższym czasie. Przewidywane prace budowlane stanowią idealną okazję na zrealizowanie również inwestycji zakładającej postawienie farmy fotowoltaicznej.
Jak twierdzi GDDKiA roczny wydatek na energię elektryczną zużytą na potrzeby zachowania prawidłowego funkcjonowania dróg jest ogromy. Oświetlenie, systemy zarządzania, sterowania ruchem i wspomagające je pozostałe urządzenia to koszty rzędu kilkudziesięciu milionów zł rocznie i z każdym kolejnym rokiem rosną. W 2021 roku rachunki za prąd wyniosły 87,5 mln zł, co dało wydatek o ponad 14% wyższy w stosunku do poprzedniego.
Inwestycja zakłada zlokalizowanie modułów fotowoltaicznych na terenie stanowiącym nieużytki po bokach biegnących wzdłuż drogi. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad dysponuje około 130 tys. ha tego typu gruntów i to właśnie na nich przewiduje się stawianie kolejnych paneli generujących energię elektryczną na potrzeby związane z uliczną infrastrukturą – oczywiście jeśli pierw pilotażowy projekt zostanie przeprowadzony z pozytywnym efektem końcowym.
„Naszym założeniem jest, by ten odcinek A2 był, w jak największym stopniu, samowystarczalny pod kątem wytwarzania i magazynowania energii elektrycznej. Dlatego chcemy zweryfikować potencjał i możliwości rynku do zastosowania odnawialnych źródeł energii.” – podkreśla Szymon Piechowiak.
Przedsiębiorstwa oferujące wykonywanie farm fotowoltaicznych mają szanse na zrealizowanie tego przedsięwzięcia. Jeszcze w tym roku planowane jest rozpisanie przetargu na wykonawcę pilotażowego projektu przy A2.
© Materiał chroniony prawem autorskim. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą lub podaniem nazwy wydawcy Marketing Relacji Sp. z o.o.