Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej prezentuje projekt Programu Priorytetowego „Kogeneracja dla Ciepłownictwa”:
- Cel programu
Promowanie wykorzystywania wysokosprawnej kogeneracji dla sektora ciepłowniczego.
Program jest zgodny z legislacją Unii Europejskiej, w tym z art. 10 d dyrektywy 2003/87/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 13 października 2003 r. ustanawiającej system handlu przydziałami emisji gazów cieplarnianych we Wspólnocie oraz zmieniającej dyrektywę Rady 96/61/WE oraz z rozporządzeniem wykonawczym Komisji (UE) 2020/1001 z dnia 9 lipca 2020 r. ustanawiającym szczegółowe zasady stosowania dyrektywy 2003/87/WE Parlamentu Europejskiego i Rady w odniesieniu do funkcjonowania Funduszu Modernizacyjnego wspierającego inwestycje w modernizację systemów energetycznych oraz poprawę efektywności energetycznej niektórych państw członkowskich.
Program przyczyni się do osiągnięcia celów ramowych dotyczących klimatu i energetyki określonych na poziomie krajowym oraz celów długoterminowych określonych w Porozumieniu Paryskim.
- Wskaźnik osiągnięcia celu
Stopień realizacji celu programu mierzony jest za pomocą wskaźników osiągnięcia celu pn.:
- Dodatkowa zdolność wytwarzania energii elektrycznej i cieplnej w warunkach wysokosprawnej kogeneracji:
Planowana wartość wskaźnika osiągnięcia celu dla bezzwrotnych i zwrotnych form dofinansowania wynosi co najmniej 1500 MW
- Liczba instalacji wytwarzania energii w wysokosprawnej kogeneracji:
Planowana wartość wskaźnika osiągnięcia celu dla bezzwrotnych i zwrotnych form dofinansowania wynosi co najmniej 15 szt.
Planowana wartość wskaźnika osiągnięcia celu dla bezzwrotnych i zwrotnych form dofinansowania wynosi co najmniej 6 000 000 Mg CO2/rok
- Zmniejszenie zużycia energii pierwotnej:
Planowana wartość wskaźnika osiągnięcia celu dla bezzwrotnych i zwrotnych form dofinansowania wynosi co najmniej: 15 000 000 GJ/rok
- Budżet
Budżet na realizację celu programu wynosi do 3 000 000 tys. zł, w tym:
- dla bezzwrotnych form dofinansowania — do 1 500 000 zł;
- dla zwrotnych form dofinansowania — do 1 500 000 zł.
- Okres wdrażania
Program realizowany będzie w latach 2021 – 2030, przy czym:
- zobowiązania (rozumiane jako podpisywanie umów) podejmowane będą do 31.12.2025 r.;
- środki wydatkowane będą do 31.12.2030 r.
- Terminy i sposób składania wniosków
Nabór wniosków odbywa się w trybie ciągłym, do wyczerpania dedykowanej puli środków.
Terminy, sposób składania i rozpatrywania wniosków określone zostaną odpowiednio w ogłoszeniu
o naborze lub w regulaminie naboru, które zamieszczane będą na stronie internetowej NFOŚIGW.
- Koszty kwalifikowane
- okres kwalifikowalności kosztów od 01.01.2021 r. do 31.12.2030 r., w którym to poniesione koszty mogą być uznane za kwalifikowane;
- koszty kwalifikowane – zgodnie z „Wytycznymi w zakresie kosztów kwalifikowanych finansowanych ze środków NFOŚiGW”, z zastrzeżeniem, że:
- koszty związane z przygotowaniem inwestycji kwalifikują się do wysokości nieprzekraczającej 10% sumy kosztów kwalifikowanych inwestycji,
- koszty nabycia nieruchomości niezabudowanej, nieruchomości zabudowanej kwalifikują się do wysokości nieprzekraczającej 10% kosztów kwalifikowanych inwestycji,
- koszty związane z zarządzaniem inwestycji kwalifikują się do wysokości nieprzekraczającej 10% kosztów kwalifikowanych inwestycji,
- koszty związane z wartościami niematerialnymi i prawnymi kwalifikują się do wysokości nieprzekraczającej 20% kosztów kwalifikowanych inwestycji;
- podatek od towarów i usług (VAT) jest kosztem kwalifikowanym tylko wówczas, gdy jest on faktycznie i ostatecznie ponoszony przez Beneficjenta, a Beneficjent nie ma prawnej możliwości odliczenia podatku naliczonego od podatku należnego w jakiejkolwiek części, zgodnie z przepisami ustawy o podatku od towarów i usług. Podatek VAT, który można odliczyć, nie może być uznany za kwalifikowany, nawet jeżeli nie został faktycznie odzyskany przez Beneficjenta. Oznacza to, że w przypadkach, gdy Beneficjent może odliczyć podatek VAT, ale rezygnuje z tej możliwości, podatek VAT nie jest kosztem kwalifikowanym.
- Formy i warunki udzielania dofinansowania
- Dotacja
- Pożyczka
- Intensywność dofinansowania
- Dofinansowanie w formie pożyczki do 100% kosztów kwalifikowanych;
- Dofinansowanie w formie dotacji do 50% kosztów kwalifikowanych;
- Dla inwestycji realizowanych w formule „project finance” obowiązuje wymóg udziału środków własnych Wnioskodawcy (z zastrzeżeniem, że środki własne nie obejmują: kredytów bankowych, emisji obligacji, pożyczek właścicielskich, pożyczek udzielonych przez inne podmioty itp.)
w wysokości co najmniej 15% kosztów kwalifikowanych inwestycji, wniesionego w postaci udziału kapitału zakładowego pokrytego wkładem pieniężnym. - Dofinansowanie w formie dotacji do 100 mln zł;
- Dofinansowanie w formie pożyczki:
- kwota pożyczki: do 300 mln zł,
- oprocentowanie pożyczki:
- na warunkach preferencyjnych: WIBOR 3M + 50 pb, nie mniej niż 1,5 % w skali roku,
- na warunkach rynkowych (pożyczka nie stanowi pomocy publicznej): oprocentowanie
na poziomie stopy referencyjnej ustalanej zgodnie z komunikatem Komisji Europejskiej
w sprawie zmiany metody ustalania stóp referencyjnych i dyskontowych (Dz. Urz. UE C 14, 19.01.2008, str. 6), z zastrzeżeniem zapisów lit. c-e, - dla wnioskodawcy będącego spółką nowoutworzoną lub specjalnego przeznaczenia, dla której nie można określić ratingu na podstawie danych finansowych dotyczących jej dotychczasowej działalności, może być zastosowane oprocentowanie wynikające z ratingu, o którym mowa w Komunikacie, o jedną kategorię niższego od kategorii ratingu właściwego dla podmiotu dominującego[1], o ile podmiot dominujący wobec wnioskodawcy udziela pełnej, bezwarunkowej i płatnej na pierwsze żądanie gwarancji spłaty pożyczki,
- w sytuacji gdy wnioskodawca jest spółką nowoutworzoną lub specjalnego przeznaczenia, utworzoną przez kilka podmiotów, wówczas rating dla wnioskodawcy może być ustalony
na poziomie o jedną kategorię niżej od zaokrąglonej w dół średniej ważonej punktów ratingu uzyskanych przez poszczególnych wspólników, o ile wspólnicy łącznie udzielają pełnej, bezwarunkowej i płatnej na pierwsze żądanie gwarancji spłaty pożyczki, - w przypadku ustalenia ratingu w sposób opisany w ust. c — d, może być wymagane dodatkowe zabezpieczenie zwrotu pożyczki.
- pożyczka nie podlega umorzeniu,
- odsetki z tytułu oprocentowania spłacane są na bieżąco w okresach kwartalnych. Pierwsza spłata na koniec kwartału kalendarzowego, następującego po kwartale, w którym wypłacono pierwszą transzę środków,
- okres finansowania — pożyczka może być udzielona na okres nie dłuższy niż 15 lat liczony
od daty planowanej wypłaty pierwszej transzy pożyczki do daty planowanej spłaty ostatniej raty kapitałowej, - okres karencji — przy udzielaniu pożyczki może być stosowana karencja w spłacie rat kapitałowych, liczona od daty wypłaty ostatniej transzy pożyczki do daty spłaty pierwszej raty kapitałowej, lecz nie dłuższa niż 12 miesięcy od daty zakończenia realizacji inwestycji,
- W przypadku, gdy dofinansowanie stanowi pomoc publiczną, musi być ono udzielane zgodnie
z regulacjami dotyczącymi pomocy publicznej; - łączna wartość pomocy publicznej (ze wszystkich źródeł) dla jednego przedsiębiorcy na jeden projekt nie może przekraczać progu powodującego obowiązek zgłoszenia[2] pomocy publicznej Komisji Europejskiej;
- dofinansowanie nie będzie udzielone na inwestycje zakończone przed dniem złożenia wniosku o dofinansowanie;
- warunkiem uzyskania dofinansowania jest realizacja w ramach inwestycji zakresu działań, o którym mowa w ust 7.5 pkt 1. Zakres wskazany w ust. 7.5 pkt 2 jest fakultatywny;
- dofinansowanie nie będzie udzielane na koszty inwestycji, które zostały sfinansowane z publicznych środków krajowych lub zagranicznych, oraz innych środków budżetu Unii Europejskiej;
- okres trwałości wynosi 5 lat od dnia zakończenia realizacji inwestycji.
Przedsiębiorcy w rozumieniu ustawy z dnia 6 marca 2018 r. Prawo przedsiębiorców (t.j. Dz. U. z 2021 r. poz. 162) prowadzący działalność gospodarczą w zakresie wytwarzania energii, o zainstalowanej mocy cieplnej i/lub elektrycznej źródeł energii nie mniejszej niż 50 MW.
- Inwestycje dotyczące budowy lub/i przebudowy jednostek wytwórczych o łącznej mocy zainstalowanej nie mniejszej niż 10 MW, pracujących w warunkach wysokosprawnej kogeneracji (z wyłączeniem energii wytworzonej w jednostce kogeneracji opalanej węglem) wraz z podłączeniem ich do sieci przesyłowej, w których do produkcji energii wykorzystuje się:
- ciepło odpadowe,
- energię ze źródeł odnawialnych,
- paliwa niskoemisyjne gazowe, mieszanki gazów, gaz syntetyczny lub wodór.
- Elementem projektu może być przyłącze do sieci przesyłowej należące do beneficjenta projektu (wytwórcy energii) oraz magazyn energii.
Warunkiem udzielenia wsparcia na magazyn energii jest zintegrowanie go z jednostką wytwórczą, która będzie realizowana równolegle w ramach projektu.
Do dofinansowania kwalifikują się instalacje, z których co najmniej 70% ciepła użytkowego wytworzonego w jednostce kogeneracji zostanie wprowadzone do publicznej sieci ciepłowniczej.
Cały program i szczegółowe kryteria wyboru inwestycji dostępne są w dokumencie NFOŚIGW pod niniejszym adresem