Europejski Bank Inwestycyjny (EBI) przeznacza 200 mln euro na gwarancje InvestEU, wspierając segment akumulatorowego magazynowania energii w Europie. Priorytetem jest rozwój innowacyjnych materiałów, komponentów i recyklingu baterii.
Środki te mają umożliwić finansowanie projektów dłużnych, szczególnie tych wysokiego ryzyka, które wypełniają lukę między fazą badań a komercyjnym wdrożeniem produktów.
Główne cele nowej inicjatywy:
Jak podkreśla Thomas Östros, wiceprezes EBI ds. energii, wspieranie sektora bateryjnego to kluczowy krok na drodze do neutralności klimatycznej. EBI już teraz inwestuje w projekty bateryjne, przeznaczając na ten cel 6 mld euro w ciągu ostatnich sześciu lat, z planem wydania kolejnych 1,8 mld euro.
Równolegle z dodatkowymi środkami dla InvestEU ogłoszono uruchomienie programu IF24 Battery, wartego 1 mld euro. Jest to część większego pakietu Funduszu Innowacyjnego (IF24) o wartości 2,4 mld euro, wspierającego projekty o wysokim potencjale redukcji emisji gazów cieplarnianych.
Priorytety programu IF24 Battery:
Firmy zainteresowane uzyskaniem wsparcia mogą składać wnioski do 24 kwietnia 2025 roku. Kryteria oceny projektów obejmują ich potencjał komercyjny, techniczną wykonalność oraz możliwość znaczącej redukcji emisji.
Inicjatywy te wpisują się w szerszą strategię Komisji Europejskiej, która dąży do stworzenia konkurencyjnego i innowacyjnego rynku baterii. Produkcja i rozwój akumulatorów to priorytet nie tylko dla sektora transportu, ale również dla magazynowania energii odnawialnej, co może odegrać kluczową rolę w stabilizacji sieci energetycznych.
Jak zauważył Wopke Hoekstra, europejski komisarz ds. działań w dziedzinie klimatu, partnerstwo z EBI ma na celu wsparcie innowacyjnych technologii, jak również stworzenie miejsc pracy i budowę solidnego ekosystemu bateryjnego w Europie.
Źródło: Barbara Blaczkowska / Gram w zielone
#OZE #Magazynyenergii #Baterie #EV #Elektryki
© Materiał chroniony prawem autorskim. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą lub podaniem nazwy wydawcy Marketing Relacji Sp. z o.o.