Szwecja kontynuuje swoją udaną strategię. Auta produkowane w Szwecji wszystkim kojarzą się z bezpieczeństwem.
Tym razem Szwecja chce przewodzić w globalnym przejściu na zrównoważony transport drogowy, zasilany zieloną energią. Dlatego już 2009 roku państwo współpracuje z całą branżą motoryzacyjną oraz ze środowiskiem naukowym. Wizją Partnerów jest, aby Szwecja była światowym liderem w dziedzinie bezpieczeństwa drogowego. Dla Szwedów ważne jest, aby ich producenci byli liderami w dziedzinie energooszczędnych pojazdów.
W tym celu powstał Program Vehicle Strategic Research and Innovationv (FFI). Inicjatywa dotyczy rozwoju szwedzkiego przemysłu motoryzacyjnego, w tym transportu drogowego. W ramach FFI realizowana jest współpraca między państwem (Vinnova, Szwedzką Administracją Transportu i Szwedzką Agencją Energii) a przemysłem motoryzacyjnym (Scania CV AB, AB Volvo, Volvo Car Group i FKG – Fordonskomponentgruppen).
Program FFI posiada trzy, kluczowe cele strategiczne:
Dobra współpraca wszystkich podmiotów jest bardzo ważna. W ramach FFI wykorzystuje się wiedzę gromadzoną w: przemyśle, na uniwersytetach, w kolegiach uniwersyteckich i instytutach badawczych. Następnie wypracowane rozwiązania zostają wdrażane do przemysłu. Wynik prac musi być zaakceptowany zarówno przez użytkowników, jak i społeczeństwo.
FFI finansuje działalność badawczo-rozwojową za około 1 miliard SEK (ok. 100 mln euro) rocznie. Państwo odpowiada za połowę finansowania, pozostałe finansowanie zapewnia szwedzki przemysł motoryzacyjny. Pieniądze trafiają wyłącznie na badania, innowacje i rozwój, z naciskiem na klimat, środowisko i bezpieczeństwo.
W pierwszym okresie programowym FFI (2009-2019) pracowano nad pogłębieniu współpracy, wypracowania konsensusu i nad wzmocnieniem konkurencyjności w przemyśle motoryzacyjnym.
W strategicznych badaniach i innowacjach dotyczących pojazdów zwiększono kompetencje i jakość prac naukowych.
W tym okresie na rynek wprowadzono 159 projektów FFI. Wyniki 141 projektów zostały wykorzystane w dochodzeniach, sprawach pozwoleń i decyzjach politycznych. Oprócz tego 584 projektów przeniesiono do innego, zaawansowanego projektu w celu dalszego rozwoju.
Od początku Programu zakończono już 920 projektów. Zaowocowało to prawie 500 stopniami doktorskimi i licencjackimi, a także ponad 2100 artykułami w czasopismach naukowych. FFI i partnerzy odpowiadają za 11 procent całkowitego eksportu towarów ze Szwecji i za 12 procent inwestycji szwedzkiego przemysłu.
Obecnie, na początku drugiego okresu programowania (2020-2030) FFI stawia sobie kolejne, jeszcze większe cele. Aby sprostać wyzwaniom zrównoważonego rozwoju, konieczna jest całkowita restrukturyzacja sektora transportu drogowego i przemysłu motoryzacyjnego w Szwecji.
Wizją FFI jest przewodzenie Szwecji w globalnym przejściu na zrównoważony transport drogowy.
W dużej mierze współpraca państwa z biznesem i nauką w ramach FFI przyczyniła się do tego, że Szwecja już dziś przez niektórych uznawana jest za lidera w dziedzinie bezpieczeństwa drogowego wśród innych krajów na świecie.
Zachęcam do dyskusji.
Jaka jest Państwa opinia w tym zakresie?
Który kraj można zaliczyć do liderów w transformacji w obszarze elektromobilności?
Jak wygląda współpraca polskiego rządu z branża motoryzacyjną?
© Materiał chroniony prawem autorskim. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą lub podaniem nazwy wydawcy Marketing Relacji Sp. z o.o.