Strefa czystego transportu zostanie wdrożona do końca 2025 roku – wynika z informacji przekazanych na konferencji zorganizowanej 30 marca przez stołeczny ratusz. Za nie dostosowanie się do przepisów będzie grozić kilkaset złotych kary. Jakie samochody nie będą mogły wjeżdżać do centrum stolicy?
W trakcie konferencji zaprezentowany został raport TRUE Initiative. Jego konkluzje oparte są na 220 tys. pomiarów rzeczywistych emisji spalin z prawie 150 tys. pojazdów. Autorzy badania wskazują w pierwszej kolejności na potrzebę wprowadzenia ograniczeń dla samochodów niespełniających wymagań normy emisji spalin Euro 4 (rocznik 2005 i starsze). W kolejnym etapie ograniczenia miałyby dotknąć pojazdy z silnikiem Diesla z kat. 4 i 5 (roczniki 2006 – 2014).
Według raportu TRUE Initiative za nieproporcjonalna ilość szkodliwej emisji odpowiada zaledwie 6 procent starszych samochodów z silnikiem Diesla (wyprodukowanych przed 2006 r.). To dokładnie 18 proc. emisji tlenków azotu i 37 proc. emisji pyłów zawieszonych, produkowanych przez wszystkie diesle jeżdżące po Warszawie.
Wiceprezydent Warszawy Michał Olszewski zaznaczył, że wprowadzenie stref czystego transportu jest nałożone na miasto uchwałą sejmiku wojewódzkiego. – Jakość powietrza w Warszawie spowodowana trującymi dieslami jest zła i nie poprawia się pomimo tego, że dochodzi do wymiany floty samochodów – dodał.
Zaznaczył, że przez ostatnich 15 lat stężenie szkodliwych substancji zmniejszyło się, ale pomiary z ostatnich lat pokazują, iż trend się wypłaszcza. – Oznacza to, że pomimo że jeździmy coraz nowszymi samochodami, to ta jakość powietrza w Warszawie nie jest najlepsza – podkreślił.
Strefa czystego transportu w Warszawie – terminarz:
Dyrektor Biura Zarządzania Ruchem Drogowym Tamas Dombi zaznaczył podczas konferencji (30 marca), że „są to oczywiście tylko wskazówki, szczegółowe decyzje w zakresie terminów podejmą radni”.
Tłumaczył, że w dalszym etapie zostanie opracowana analiza, która przedstawi scenariusze wdrożenia strefy. Ma to zająć ekspertom kilka miesięcy. Później projekt trafi do konsultacji społecznych, a następnie zostanie przekazany radny. Ci będą mieli dwa miesiące na podjęcie uchwały o wdrożeniu strefy czystego transportu w Warszawie.
– Potem wdrożenie stref jest zadaniem technicznym polegającym na wprowadzeniu organizacji ruchu – powiedział Dombi. Wiąże się to – podobnie jak w przypadku stref płatnego parkowania – z rozstawieniem specjalnego oznakowania na granicach strefy. Dyrektor zaznaczył też, że dostosowany został też kodeks wykroczeń, a za nieuprawniony wjazd do strefy grozić będzie do 500 zł. grzywny.
W Krakowie strefa czystego transportu ma powstać jeszcze w tm roku. Do tej pory żadne polskie miasto nie wyznaczyło jeszcze takiego miejsca. W Europie istnieje około 250 miejscowości, które wdrożyły takie ograniczenia.
Dalej przypominają, że Kraków jest pierwszym miastem w Polsce i w tej części Europy, które przeprowadziło w 2019 roku innowacyjne pomiary dotyczące emisji spalin na miejskich drogach. Wyniki miały wskazać, że aż połowa zanieczyszczeń jest spowodowana 12 proc. samochodów. Więcej na ten temat TUTAJ.
#strefa_czystego_transportu #warszawa #kraków #wdrożenie #emisja_spalin #czyste_powietrze
Źródło: PAP, TOP-OZE.pl,
Fot.: Arcaion/Pixabay.com
© Materiał chroniony prawem autorskim. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą lub podaniem nazwy wydawcy Marketing Relacji Sp. z o.o.