Tempo rozwoju elektromobilności nie zwalnia. W konsekwencji pojawiania się na drogach kolejnych pojazdów elektrycznych konieczne jest dostosowanie pod tego typu transport również infrastruktury drogowej – w końcu tak samo jak tradycyjne samochody z silnikiem spalinowym, tak EV również musi zadbać o zapas „paliwa” do przejechania kolejnych kilometrów.
Jedną z przewag konwencjonalnych pojazdów nad EV jest zdecydowanie szybszy sposób uzupełnienia baku. Samochody elektryczne niepodważalnie wymagają więcej czasu na naładowanie akumulatorów, niż potrzeba na wypełnienie zbiornika benzyną, ropą naftową, czy gazem.
Firmy z branży e-mobility wraz z szerokim gronem specjalistów wciąż pracują nad zniwelowaniem wspomnianej wady wpisującej się w posiadanie pojazdu napędzanego przez silnik elektryczny. Pierwsze ładowarki przeznaczone do ładowania samochodów elektrycznych potrzebowały nawet dobę by naładować ukryte w pojeździe akumulatory o dużych pojemnościach. Z czasem na rynku zaczęły pojawiać się nowe stacje ładowania o technologi coraz szybszego ładowania, skracając ten czas do kilku godzin.
Teraz dzięki marce Siemens kierowcy będą mogli się cieszyć zaledwie kilkunastominutowym postojem potrzebnym na naładowanie baterii przy polskiej autostradzie A1. Pierwsza w Polsce ultraszybka stacja ładowania została przeznaczona do użytku przy śląskim węźle Rybnik. Ładowarka Siemens Sicharge D posiada dwa stanowiska do ładowania, dzięki czemu może dostarczać energię jednocześnie do dwóch pojazdów EV. Każdy z punktów charakteryzuje się wówczas maksymalną mocą ładowania prądem stałym DC do 300 kW. Stacja ma jednak możliwość rozbudowy o kolejne dwa dystrybutory DC oraz jeden zasilany z gniazda AC. To oznacza, że stacja pozwoli naładować aż do pięciu pojazdów naraz.
Nowa ultraszybka ładowarka jest setną stacją należącą do sieci operatora NOXO Energy, która została uruchomiona dzięki współpracy z Shell Bełk oraz Elocity, ale pierwszą ultraszybką i o tak dużej mocy w ofercie firmy. Wyróżnia ją wysoka wydajność sięgająca aż 96 proc. budowała modułowa pozwalająca na przyszłą rozbudowę, cichy sposób pracy, a także funkcja dynamicznego inteligentnego podziału mocy, umożliwiająca zoptymalizowanie czasu ładowania każdego z podłączonych samochodów. „Nasze urządzenia pozwalają na maksymalnie efektywne wykorzystanie dostępnej mocy. Dynamiczny i inteligentny podział mocy ładowania (DPA) umożliwia wykorzystanie pełnego potencjału stacji.” – informuje dyrektor branży Smart Infrastructure w Siemens Polska, Mariusz Kondraciuk.
Urządzenie rozpoczyna swoją pracę od mocy minimalnej 150 kW, ale docelowo ma zostać zwiększona do poziomu 300 kW. Jak twierdzi specjalista ds. rozwoju biznesu elektromobilności Siemens, Łukasz Bancarzewski „(…) w razie zapotrzebowania może ona zostać zwiększona, i to w ciągu zaledwie kilku godzin”. Przedstawiciel firmy Siemens podkreśla również wiele innych cech wyróżniających urządzenie na tle pozostałych dostępnych na rynku ładowarek dla samochodów elektrycznych. „Nasze stacje cechują się ponadto wysokim bezpieczeństwem cybernetycznym i funkcjonalnym. Intuicyjny interfejs ułatwia obsługę. Pomyśleliśmy także o osobach ze specjalnymi potrzebami. Możliwość regulacji wysokości dotykowego wyświetlacza zwiększa dostępność i komfort obsługi menu” – wyjaśnia Łukasz Bancarzewski.
Uruchomiona stacja ultraszybkiego ładowania prądem stałym (DC) zapewnia pełne naładowanie pojazdu EV w znacznie krótszym czasie niż przy wykorzystaniu ładowania prądem przemiennym (AC). Do końca 2023r. firma Siemens ma w planach dostarczenie kolejnych 100 stacji szybkiego oraz ultraszybkiego ładowania dla Polski. Nowe stacje oferowane przez międzynarodowy koncern są ważnym elementem polskiej elektromobilności, mogącym przyczynić się do poprawy zostającej w tyle infrastruktury ładowania pojazdów EV.
© Materiał chroniony prawem autorskim. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą lub podaniem nazwy wydawcy Marketing Relacji Sp. z o.o.