Zielone technologie odgrywają coraz większą rolę w sektorze OZE, a carporty i ładowarki elektroniczne stanowią ważne elementy tego ekosystemu. Więcej o tym jak zielone technologie wprowadzają zmiany w sektorze OZE oraz jakie wyzwania i możliwości niesie ze sobą rozwój infrastruktury ładowania pojazdów elektrycznych opowiada Ekspert z firmy EkoEnergia Polska – Piotr Szczepanik.
Na to pytanie ciężko mi będzie odpowiedzieć bo zajmuję się nim dopiero rok, jest to w ogóle młody rynek który nie ma długiej historii i dopiero się rozwija. Co natomiast zauważyłem, to to, że car port nie jest już tylko wiatą do parkowania samochodu i położenia na nim instalacji PV oraz zainstalowania ładowarki elektrycznej. Coraz częściej używa się do zrobienia car portu materiałów typu drewno, kompozyt gdzie normalnie jest to stal. Dodatkowo sam car port zmienia swój wygląd, nie jest to już tylko stalowa, nudna konstrukcja a niejednokrotnie jest estetycznie wkomponowany w bryłę budynku przez co nie zabiera dodatkowego miejsca a jest wypełnieniem niezagospodarowanych przestrzeni. Podobnie jest z ładowarkami samochodowymi, kiedyś wyglądały prosto, czyli prostokątna skrzynka z kablem do ładowania, teraz niejednokrotnie ładowarki mają kształt kulisty, ozdobione są diodami, miejsca do ładowania są ładnie pomalowane na zielono co przypomina nam, że jest to zielona energia wyprodukowana nierzadko przez instalację PV na właśnie car porcie.
Korzyścią, która często się nam powtarza jest to, że czasami nie mamy za bardzo miejsca na instalację PV ani na dachu ani na gruncie. Dach może mieć dużo okien, facjatek, może być kilkupłaszczyznowy przez co trudny do położenia instalacji PV, czasem wręcz niemożliwy. Podobnie jest z instalacją na gruncie, potrzebujemy na nią miejsca. Jeśli jest go za mało, można zawsze rozważyć montaż car portu który w swoim portfolio ma EkoEnergia Polska. Oprócz zadaszenia dla aut, możliwości montażu ładowarki samochodowej które również mamy w swojej ofercie zyskujemy na dachu car portu odpowiednią ilość miejsca na położenie instalacji PV. Same korzyści! 😉
Myślę, że ważną sprawą jest miniaturyzacja paneli fotowoltaicznych i efektywność/sprawność ogniw. Czym panele fotowoltaiczne będą mniejsze i bardziej wydajne tym mniejszą powierzchnię będziemy potrzebować do wyprodukowania tej samej ilości energii. Kiedyś w panelach polikrystalicznych sprawność wynosiła 15-16 proc., teraz często jest ona o 5,6 proc. większa (powyżej 21 proc. panele monokrystaliczne).
Sieć elektryczna a konkretnie jej stan. Polska jest jednym z liderów europejskich jeśli chodzi o ilość montowanych instalacji PV w każdym roku, natomiast stan sieci elektrycznych jest do poprawy. Można to przyrównać do transportu. Jesteśmy liderem europejskim jeśli chodzi o transport drogowy, ale żeby był on jeszcze bardziej wydajny, szybki i sprawny potrzebowaliśmy odpowiedniej sieci dróg o wysokim standardzie i przepustowości. To już mamy i dalej to rozwijamy. W przypadku sieci elektrycznych jest jeszcze dużo do poprawy, nasza insfrastruktura energetyczna jest przeciążona a przez to nie działa nieefektywnie i czasem powoduje wyłącznie się instalacji fotowoltaicznych.
Ta sama odpowiedz co wyżej, kiepski stan infrastruktury elektrycznej (kable, przewody, stacje transformatorowe) hamuje rozwój technologii OZE. Dodatkowo niewiedza polityków potrafi zahamować skutecznie rozwój zielonych technologii (patrz przykład elektrownie wiatrowe).
Czynnikami które będą mieć kluczowy wpływ to ilość aut elektrycznych na naszym rynku nie tylko cywilnych ale i autobusów miejskich, śmieciarek, samochodów kurierskich itp. Zgodnie z decyzjami unijnymi:
„Od 1 stycznia 2035 roku redukcja emisji ze sprzedawanych nowych samochodów ma wynieść 100 proc. Producenci będą mogli zatem wprowadzać na rynek UE jedynie pojazdy bezemisyjne. W rzeczywistości przepisy nie są jednak „zakazem rejestracji nowych samochodów spalinowych”, jak najczęściej określa się je w prasie.”
Dziękuję za rozmowę.
© Materiał chroniony prawem autorskim. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą lub podaniem nazwy wydawcy Marketing Relacji Sp. z o.o.