Po raz pierwszy Prezes Urzędu Regulacji Energetyki (URE) wyznaczył przedsiębiorstwa energetyczne, które oficjalnie pełnią funkcję operatorów ogólnodostępnych stacji ładowania oraz dostawców usług ładowania pojazdów elektrycznych. Tym samym krajowy system ładowania samochodów elektrycznych przestaje być wyłącznie domeną rynku komercyjnego – do gry wchodzą spółki energetyczne z zadaniami zleconymi administracyjnie.
Dotychczas rozwój infrastruktury ładowania był pozostawiony głównie firmom prywatnym. Jednak tempo rozbudowy sieci nie nadążało za potrzebami miast i użytkowników aut elektrycznych. Dlatego ustawodawca zdecydował się zobowiązać gminy do stworzenia planów budowy dodatkowych punktów ładowania – jeśli ich liczba nie osiąga minimalnego progu określonego w ustawie o elektromobilności.
W takich przypadkach to operator systemu dystrybucyjnego (OSD) buduje stację, a Prezes URE wyznacza przedsiębiorstwo energetyczne, które zarządza jej funkcjonowaniem i świadczy usługi ładowania.
Na listę wyznaczonych przez prezesa URE operatorów ogólnodostępnych stacji ładowania trafiły trzy firmy:
Ich zadaniem będzie eksploatacja i konserwacja stacji, a także zapewnienie ich zgodności z wymaganiami technicznymi, udostępnienie ładowarek użytkownikom oraz raportowanie danych do centralnego systemu informacji o infrastrukturze paliw alternatywnych.
Kolejne decyzje są w toku – URE rozpatruje wnioski złożone przez 14 samorządów.
Zgodnie z ustawą, operatorzy ogólnodostępnych stacji ładowania są odpowiedzialni m.in. za:
Warto podkreślić, że dostarczanie energii do stacji ładowania nie jest traktowane jako dystrybucja ani sprzedaż energii elektrycznej – to zupełnie nowa kategoria działalności.
System wyznaczania operatorów publicznych stacji ładowania ma również przeciwdziałać tzw. „białym plamom” – czyli obszarom, gdzie dotąd budowa ładowarek była nieopłacalna dla inwestorów prywatnych.
Źródło: CIRE
#elektromobilność #ładowanieEV #PGE #Enea #Energa #URE
© Materiał chroniony prawem autorskim. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą lub podaniem nazwy wydawcy Marketing Relacji Sp. z o.o.