Co odnawialne źródła energii mają wspólnego z leasingiem samochodu? Otóż decydując się na leasing samochodu elektrycznego, można obniżyć koszty użytkowania pojazdu za pomocą własnej instalacji fotowoltaicznej lub wiatrowej. Co więcej, leasing samochodów elektrycznych wiąże się z pewnymi przywilejami, o których piszemy w niniejszym artykule.
Według Licznika Elektromobilności udostępnionego przez Polskie Stowarzyszenie Nowej Mobilności (PSNM) i Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego (PZPM) na koniec listopada 2024 w Polsce były zarejestrowane 78 142 samochody całkowicie elektryczne (BEV), przy czym największą grupę stanowiły samochody osobowe (70 342). W okresie od stycznia do końca listopada 2024 park samochodów osobowych BEV powiększył się o 19 656 sztuk, czyli o 815 pojazdów więcej niż w analogicznym okresie w 2023. Leasing samochodów elektrycznych cieszył się dużym zainteresowaniem m.in. dzięki programowi dofinansowania „Mój elektryk”. Podkreślmy tutaj, że wsparcie jest przyznawane tylko na samochody w pełni elektryczne i wodorowe (napęd hybrydowy jest wykluczony).
Jeśli chodzi o formalności czy warunki finansowania, leasing samochodu elektrycznego nie różni się niczym od leasingu samochodu spalinowego czy hybrydy. Można w ten sposób finansować zarówno pojazdy nowe, jak i używane. Okres finansowania wynosi zazwyczaj nie mniej niż 2 lata (l. operacyjny) i dłużej niż 5 lat (istnieje możliwość przedłużenia po spełnieniu określonych warunków). Warto tutaj pamiętać, że leasing samochodów elektrycznych dostępny jest zarówno dla przedsiębiorców, jak i osób nieprowadzących działalności gospodarczej (jest to tzw. leasing konsumencki).
Jaki samochód elektryczny można wziąć w leasing? Oto kilka popularnych w Polsce modeli:
Przedsiębiorcy chętnie korzystają z leasingu, ponieważ taka forma finansowania pozwala uwzględnić w kosztach uzyskania przychodów wydatki związane ze spłatą leasingu. Przy leasingu operacyjnym można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodu raty leasingowe w całości (część kapitałową i odsetkową), natomiast przy leasingu finansowym kosztami będą część odsetkowa raty oraz odpisy amortyzacyjne. Co ważne, od 2019 roku opłaty leasingowe i odpisy amortyzacyjne można uwzględniać w kosztach w całości, jeżeli wartość samochodu (spalinowego lub hybrydowego) nie przekracza 150 tys. złotych. Leasing samochodów elektrycznych jest pod tym względem korzystniejszy, ponieważ tutaj limit kosztów wynosi 225 tys. złotych.
Leasing auta elektrycznego można powiązać z inwestycją w OZE. Własne panele fotowoltaiczne czy przydomowa turbina wiatrowa pozwoli ograniczyć wydatki związane z zasilaniem pojazdu oraz uniezależnić się od publicznych stacji ładowania. Z kolei koszty montażu mikroinstalacji fotowoltaicznej lub wiatrowej można pokryć z pomocą programów dofinansowania („Czyste Powietrze”, „Mój Prąd”, „Moja Elektrownia Wiatrowa”). Co ciekawe, instalację fotowoltaiczną można zintegrować z ładowarką do samochodu. Dzięki temu nadwyżka wyprodukowanego prądu będzie kierowana do ładowarki (i leasingowanego auta), a nie do zewnętrznej sieci energetycznej.
Leasing samochodów elektrycznych może się opłacać ze względu na niższe koszty eksploatacyjne. W elektryku nie trzeba wymieniać oleju ani filtrów (oleju, paliwa), a okres leasingu jest na tyle krótki, że korzystający nie poniesie kosztów wymiany baterii. Ponadto korzystanie z samochodu elektrycznego wiąże się z pewnymi przywilejami. Samochody BEV są zwolnione z opłat za parkowanie w publicznych strefach płatnego parkowania. Samochodem elektrycznym można również bez przeszkód przemieszczać się po strefach czystego transportu, a także korzystać z buspasów. Tym sposobem korzystający może zaoszczędzić i nie traci czasu na korki czy szukanie darmowego miejsca postojowego w centrum.
© Materiał chroniony prawem autorskim. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą lub podaniem nazwy wydawcy Marketing Relacji Sp. z o.o.