Branża offshore cieszy się coraz większą popularnością. Liczba turbin wiatrowych otoczonych morską wodą stale wzrasta, dzięki niezwykle korzystnym warunkom dla ich pracy oraz znacznie mniej niż na lądzie ograniczonym możliwościom lokalizacji. Czy jednak wiatraki na otwartym morzu nie pozostają zagrożeniem dla transportu morskiego?
Dnia 24 kwietnia bieżącego roku doszło do morskiej kolizji z udziałem statku transportującego 1500 ton zboża z polskiego Szczecina do Merksem w Belgii. Około godziny 18.00 statek zderzył się z jedną z turbin wiatrowych należących do farmy offshore o nazwie Goge Wind 1. Inwestycja została zainstalowana w odległości około 50 km od Dolnej Saksonii. W jej skład wchodzi 55 turbin wiatrowych o pojedynczej mocy 6 MW. Przedsięwzięcie o mocy 330 MW należy do duńskiej firmy Ørsted. Farma wraz z drugą inwestycją Gode Wind 2 o mocy 252 MW zasila około 600 tys. gospodarstw domowych w czystą energię elektryczną od 2026 roku.
Na skutek zderzenia powstała dziura wielkości 3x5m w kadłubie, a statek zaczął nabierać wody. Załoga zdołała jednak doprowadzić statek do niemieckiego portu Emden, a w wyniku zdarzenia nie było żadnych ofiar. Z uwagi na wszczęcie postępowania turbina wiatrowa została unieruchomiona aż do wyjaśnienia okoliczności kolizji.
Dotychczas nie odnotowano zderzenia statku z morską turbiną wiatrową, jednak około rok temu statek Julietta D zderzył się z platformą będącą jednym z elementów placu budowy farmy offshore na Morzu Północnym. Sytuacja była wyjątkowa, gdyż nastąpiła w wyniku dryfowania statku bez kontroli na skutek poprzedzającej zdarzenie kolizji morskiej z tankowcem.
Obecnie wciąż trwają analizy nad sprawą kwietniowego zderzenia Petry L, który prawdopodobnie jest pierwszym w historii przypadkiem zderzenia statku z morską elektrownią wiatrową. Z uwagi na to trudno mówić o stałym zagrożeniu dla transportu morskiego wywieranym przez branżę offshore.
#OZE #enegia #energetyka #wiatraki #offshore #ciekawostki
© Materiał chroniony prawem autorskim. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą lub podaniem nazwy wydawcy Marketing Relacji Sp. z o.o.