Analitycy branży odnawialnych źródeł energii sygnalizują, że opracowywane w Ministerstwie Rozwoju i technologii nowe rozwiązania dotyczące Ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym mogą poważnie zaszkodzić
Warto podkreślić, że Ministerstwo Rozwoju i Technologii zastosowało dosyć oryginalną firmę poinformowania o pracach nad nowelizację – prekonsultacje. To dosyć oryginalne podejście do procesu legislacyjnego, gdyż oznacza, że resort już oficjalnie kieruje nowelizację do prac międzyresortowych, a oczekuje na opinie wszystkich zainteresowanych zmianą Ustawy.
Wg analityków OZE, proponowane zmiany, gdyby weszły w życie, byłyby kolejnym, po likwidacji systemem opustów, uderzeniem w fotowoltaikę. Chodzi o brak w proponowanej nowelizacji wymienienia innych gruntów niż klasy V, Vi i VIz. Najwięcej w Polsce wykorzystywanych było ziem klasy IV (w tym IVa i IVb), które nie są już praktycznie wykorzystywane do celów rolniczych. Odrolnienie niższych klas i wykorzystywanie ich do celów fotowoltaicznych było powszechne, zaś proceduralnie – bardzo proste i bezpłatne.
Jeśli nowelizacja zostałaby przyjęta w takiej jak proponowana formie, wówczas wpłynęłoby to bardzo negatywnie na proces budowy dużych farm fotowoltaicznych w Polsce. Przypomnijmy, że eksperci zakładali, że przy zmniejszeniu się dynamiki rozwoju w tym roku mikroinstalacji fotowoltaicznych, rosłaby w zamian „duża” fotowoltaika (zapraszamy do wywiadu z Prezesem Polskiego Towarzystwa Fotowoltaiki dr Stanisławem M. Pietruszko Negatywne konsekwencje dla rynku prosumenckiego mogą pozytywnie wpłynąć na rozwój fotowoltaiki w Polsce). Niestety, proponowana nowelizacja może stanąć temu na przeszkodzie.
Nasza redakcja zachęca wszystkie podmioty zainteresowane niniejszą inicjatywą do uczestnictwa w całym procesie ustawodawczym.
#OZE #fotowoltaika
Źródło: Ministerstwo Rozwoju i Technologii
Foto: Ministerstwo Rozwoju i Technologii
© Materiał chroniony prawem autorskim. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą lub podaniem nazwy wydawcy Marketing Relacji Sp. z o.o.