Polski rynek samochodów elektrycznych notuje ciągły wzrost. W pierwszej połowie 2024 roku liczba samochodów elektrycznych w Polsce wzrosła o 7% w porównaniu do analogicznego okresu w 2023 roku. To istotny krok w kierunku zielonej transformacji transportu, co potwierdza rosnąca popularność elektromobilności wśród Polaków.
Jakub Faryś, prezes Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego (PZPM), podkreślił, że przyrost rejestracji pojazdów elektrycznych i hybryd plug-in w porównaniu do zeszłego roku wyniósł około 50%. Warto również zauważyć dynamiczny wzrost importu samochodów używanych, podczas gdy rejestracje nowych pojazdów utrzymują się na poziomie z ubiegłego roku.
Prezes PZPM zaznaczył, że wkrótce powinny pojawić się nowe programy dofinansowania pojazdów zeroemisyjnych, które zostały uwzględnione w Krajowym Planie Odbudowy (KPO). Ważne będą również kolejne transze programu „Mój Elektryk” oraz decyzje Komisji Europejskiej dotyczące wsparcia sieci ładowania dla ciężkich pojazdów.
Na koniec czerwca 2024 roku po polskich drogach jeździło 119 297 samochodów osobowych z napędem elektrycznym. Flota całkowicie elektrycznych aut BEV liczyła 62 125 sztuk, a hybryd plug-in (PHEV) – 57 172 sztuki. Liczba elektrycznych pojazdów dostawczych i ciężarowych wynosiła 6 926 sztuk. Ponadto, liczba elektrycznych motorowerów i motocykli wzrosła do 21 382 sztuk, a liczba hybryd osobowych i dostawczych osiągnęła 819 972 sztuk. Liczba zeroemisyjnych autobusów wzrosła do 1 357 sztuk, z czego 1 293 to pojazdy bateryjne, a 64 to autobusy wodorowe.
Równocześnie rozwija się infrastruktura ładowania pojazdów elektrycznych. Pod koniec czerwca 2024 roku w Polsce funkcjonowało 7 255 ogólnodostępnych punktów ładowania pojazdów elektrycznych, w tym 4 002 stacje. Szybkie punkty ładowania prądem stałym (DC) stanowiły 29%, a punkty wolnego ładowania prądem przemiennym (AC) – 71%. W czerwcu uruchomiono 345 nowych punktów ładowania, co jest najlepszym wynikiem w historii.
Maciej Mazur, dyrektor Polskiego Stowarzyszenia Nowej Mobilności (PSNM), zaznaczył, że kluczowym wyzwaniem jest usprawnienie procedur przyłączeniowych, co jest niezbędne dla przyspieszenia elektryfikacji transportu w Polsce. Przyszłe inwestycje w infrastrukturę ładowania są kluczowe dla realizacji celów AFIR, unijnego rozporządzenia dotyczącego rozwoju infrastruktury paliw alternatywnych.
Źródło: Bankier.pl
#OZE #Elektromobilność #Elektryk #PZPM #PSNM #KPO #Polska
© Materiał chroniony prawem autorskim. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą lub podaniem nazwy wydawcy Marketing Relacji Sp. z o.o.