Okrągły Stół dla Edukacji Klimatycznej, składający się z czternastu zespołów, zakończył wielomiesięczną pracę nad rekomendacjami niezbędnych działań na rzecz wzrostu poziomu wiedzy i świadomości Polaków o dziejących się zmianach klimatycznych i ich negatywnych skutkach dla naszej planety. Postulaty zostały zawarte w raporcie UN Global Compact Network Poland „Edukacja klimatyczna w Polsce 2022″. Ich podsumowanie zaprezentowano 15 czerwca 2022 r. podczas spotkania w Centrum Nauki Kopernik w Warszawie.
Dobrze nie jest, ale nie potrzebujemy rewolucji
Z raportu wynika, iż edukacja klimatyczna powinna być kompetencją społeczną współczesnego pokolenia, która będzie determinować i wspierać codzienne zachowania. Zaszczepienie tej wartości w młodych umysłach jest zadaniem dorosłych, a więc także kompetentnych, świadomych i aktywnych nauczycieli. Wprowadzenie wyników prac Okrągłego Stołu do systemu kształcenia w Polsce wymagałoby zmian w prawie oświatowym, ale zdaniem ekspertów wcale nie jest konieczna w tym zakresie rewolucja. Wiele działań można wdrożyć od razu. Pomocne w zdobywaniu przez uczniów wiedzy i wspomnianej kompetencji mogą być zajęcia interdyscyplinarne, łączące różne przedmioty i dziedziny nauki. Ważne jest także stworzenie młodym ludziom na wszystkich szczeblach nauczania warunków do praktycznego doświadczania siebie, jako części przyrody. Temu mogłyby służyć lekcje lub nawet całodniowe zajęcia w terenie czy w laboratoriach, by dodatkowo uwrażliwiać uczniów na potrzebę ochrony klimatu.
Proklimatyczna szkoła to podstawa
Z pewnością sama szkolna placówka także powinna świecić przykładem. Przyjazna środowisku i klimatowi szkoła ma infrastrukturę techniczną wykorzystującą OZE, używa energooszczędne oświetlenie, promuje w szkolnej społeczności i poza nią poruszanie się rowerem lub pieszo. Certyfikowanie takich placówek miałoby zmotywować inne do podobnych działań. Eksperci zwracają uwagę, iż edukacja dzieci może być również pośrednim i skutecznym sposobem na zmianę negatywnych zachowań u dorosłych. Taką moc mają najmłodsi, którzy obserwując swoich rodziców czy dziadków potrafią ich zmotywować do właściwych, proekologicznych posta
Nasza odpowiedzialność za koszmar przyszłych pokoleń
Dr Andrzej Kassenberg, koordynator Okrągłego Stołu dla Edukacji Klimatycznej i ekspert UN Global Compact Network Poland, podsumował pracę nad raportem refleksją, iż „wiele rzeczy można podjąć od razu. Jeśli nic nie zrobimy, to naszym dzieciom i wnukom zrobimy koszmar. I to będzie nasza odpowiedzialność”.
Raport „Edukacja klimatyczna w Polsce 2022″
Pełna treść raportu to blisko 80 stron ciekawej lektury o naszej, Polaków wiedzy, nt. zmian klimatu, źródeł informacji czy też stanowiskach partii politycznych i organizacji młodzieżowych w sprawie kryzysu klimatycznego. Postulaty z raportu trafią m.in. do sektorowych ministerstw, związanych z ochroną środowiska i edukacją.
© Materiał chroniony prawem autorskim. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą lub podaniem nazwy wydawcy Marketing Relacji Sp. z o.o.