Otwarcie pierwszej publicznej stacji tankowania wodoru w Polsce w dniu 11 września 2023 roku to przełomowy krok w kierunku zrównoważonego transportu oraz redukcji emisji gazów cieplarnianych. Stacja „NESO,” która powstała w wyniku współpracy Grupy Polsat Plus i Grupy ZE PAK, jest prekursorem nowoczesnych rozwiązań związanych z napędem wodorowym i dostępnym dla każdego użytkownika samochodu napędzanego wodorem.
Sam proces tankowania wodoru na stacji „NESO” jest niezwykle prosty i intuicyjny, co sprawia, że użytkownicy nie muszą zmieniać swojego doświadczenia w porównaniu z tradycyjnymi stacjami paliw. Podobnie jak w przypadku tankowania benzyny czy oleju napędowego, użytkownik podłącza „pistolet” z dystrybutora do swojego pojazdu, naciska przycisk i rozpoczyna się tankowanie. Cały proces trwa tylko kilka minut, a samochód otrzymuje pełen zbiornik wodoru, co daje mu zasięg na ponad 600 kilometrów.
Stacja „NESO” działa w pełni samoobsługowo, co oznacza, że użytkownicy mogą samodzielnie obsługiwać proces tankowania. Ponadto stacja jest zintegrowana z rozwiązaniami odnawialnej energii, dzięki czemu jest w dużej mierze samowystarczalna energetycznie. Panele słoneczne o mocy 19 kW dostarczają prąd do stacji, a magazyny energii o pojemności 60 kWh mogą przechowywać nadwyżki energii.
Jednym z kluczowych elementów technologii wodorowej jest ogniwo paliwowe, które jest sercem samochodów wodorowych. W ogniwie paliwowym wodór reaguje z tlenem z powietrza, wytwarzając energię elektryczną, która napędza silnik elektryczny pojazdu. W przeciwieństwie do tradycyjnych samochodów elektrycznych, które zasilane są z dużych baterii, samochody wodorowe posiadają małe baterie, które służą głównie do gromadzenia energii odzyskanej podczas hamowania. W rezultacie samochody wodorowe emitują jedynie czystą parę wodną jako produkt uboczny, eliminując emisję szkodliwych substancji, takich jak tlenki azotu czy pyły PM 2,5.
Warto także zwrócić uwagę na kwestię ekonomiczną korzystania z samochodów wodorowych. Koszt tankowania wodoru na stacji „NESO” jest konkurencyjny w porównaniu do tradycyjnych paliw. Samochód wodorowy typu Toyota Mirai, przy zbiornikach mieszczących 5,6 kg wodoru, może osiągnąć zasięg nawet do 650 kilometrów na jednym tankowaniu, co jest porównywalne do ceny pełnego baku benzyny.
Choć liczba samochodów wodorowych w Polsce jest jeszcze niewielka, to otwarcie stacji „NESO” oraz planowane budowy kolejnych stacji tankowania wodoru stanowią ważny krok w kierunku promowania tej technologii i zwiększenia liczby pojazdów napędzanych wodorem na polskich drogach.
#OZE #Wodór #CzystePowietrze #Ekologia #Polska
© Materiał chroniony prawem autorskim. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą lub podaniem nazwy wydawcy Marketing Relacji Sp. z o.o.