„Już w tym roku będzie funkcjonować 500 kompletnych instalacji tego typu o mocy do 50 kWp. Instalacje będą powstawały we wszystkich regionach Polski na wybranych sklepach” – oświadczyła Natalia Rompska-Żuk, menedżer ds. zarządzania energią w sieci Biedronka.
Sieć postawiła na ekologiczne i ekonomiczne rozwiązania. Przeprowadza termomodernizację istniejących punktów, a nowe buduje stosując innowacyjne, ekologiczne rozwiązania. Biedronka postawiła na Europejski Zielony Ład.
Wysokie ceny energii, dyrektywy unijne oraz troska o klimat wpływają na zmianę polityki w dużych firmach. Coraz więcej z nich wybiera własne źródła energii z powodów ekologicznych i ekonomicznych. Mimo ostatnich zmian w przepisach dotyczących rozliczania instalacji solarnych, fotowoltaika wciąż się opłaca.
Do końca 2025 roku Biedronka chce ograniczyć pobór energii pochodzącej ze źródeł konwencjonalnych i wyposażyć kolejne, 2 tysiące sklepów we własne instalacje fotowoltaiczne. Menadżer do spraw zarządzania energią poinformowała, że sieć chce, aby już do końca 2022 roku powstało i zaczęło funkcjonować 500 nowych instalacji o mocy do 50 kWp.
„Dzięki nim zużycie „czarnej energii” w sieci Biedronka spadnie o około 15% rocznie dla każdego sklepu objętego projektem. Instalacje fotowoltaiczne będą dostarczały najwięcej energii w okresach letnich, w których zapotrzebowanie na nią jest największe. Pozwoli to odciążyć sieci przesyłowe oraz elektrownie, obniżając ryzyko ograniczeń w dostawie energii, które zwłaszcza obecnie w czasie niedoborów węgla i gazu stanowią poważne wyzwanie dla krajowej energetyki”.- wyjaśniła Natalia Rompska-Żuk, menedżer ds. zarządzania energią w sieci Biedronka.
Kto będzie odpowiedzialny za montaż i serwis
Sieć sklepów Biedronka umowę na montaż instalacji oraz serwis podpisała z firmą Grow Energy. Kontrakt obejmuje piętnaście lat współpracy. Przez ten czas firma ma zajmować się zarządzaniem i serwisowaniem instalacji.
Skąd pomysł na własne elektrownie solarne?
Firmy działające na polskim rynku są coraz bardziej świadome potrzeby dbania o środowisko. Coraz więcej wprowadza do swojej polityki Zieloną Strategię. Sieć Biedronka, idąc drogą zielonej rewolucji, postanowiła wdrożyć u siebie strategię ochrony środowiska i wspomóc, zgodnie z polityką Europejskiego Zielonego Ładu, dążenie do neutralności klimatycznej. Swoje działania rozpoczęła od instalacji OZE, modernizacji już obecnych punktów oraz budowaniu nowych sklepów uwzględniając ekologiczne wytyczne.
„Zmniejszenie negatywnego wpływu na klimat traktujemy jako bezwzględny priorytet”.- wyjaśniła pani menadżer i dodała „Wykorzystanie OZE jest naturalną konsekwencją powyższych priorytetów oraz dodatkowo w dobie wzrostów cen energii stanowi atrakcyjną formę wsparcia portfela energetycznego.”
Fotowoltaika to nie wszystko
Prócz budowy nowych instalacji fotowoltaicznych sieć postanowiła pójść o krok dalej i zmodernizować istniejące budynki, a nowo powstałe wyposażać w nowoczesne, energooszczędne urządzenia i instalacje. Sklepy wyposażane są w bardziej energooszczędne, zamykane chłodziarki i zamrażalki, oświetlenie LED, nowoczesne instalacje grzewcze (pompy ciepła) oraz wentylacje z odzyskiem ciepła.
Budynki wyposażane są też w systemy BMS, które pozwalają na inteligentne zarządzanie urządzeniami. Dzięki wprowadzeniu innowacyjnych rozwiązań „Średnie zużycie energii w sklepach po remoncie spadło o minimum 15%.”– oświadczyła pani menedżer ds. zarządzania energią.
W Polsce funkcjonuje ponad 3,1 tysiąca placówek, a 118 z nich już posiada własną elektrownię solarną. Do 2025 roku ponad 2 tysiące sklepów w różnych częściach kraju ma zostać wyposażonych w panele fotowoltaiczne. Reasumując do końca 2025 roku ponad 70 procent sklepów będzie posiadało własne mini elektrownie.
© Materiał chroniony prawem autorskim. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą lub podaniem nazwy wydawcy Marketing Relacji Sp. z o.o.