Rynek fotowoltaiczny rozwija się w zawrotnym tempie. Wciąż przybywa technologii produkowanych modułów PV, które zwiększą ich wydajność elektryczną, czy wydłużą eksploatację. Czy sam właściciel instalacji może przyczynić się do poprawy sprawności i cieszyć się darmowym prądem jak najdłużej?
Panel fotowoltaiczny charakteryzuje się warstwową budową. Najistotniejszą rolę pełni cienka warstwa wykonana z krzemu krystalicznego, zalaminowana folią EVA (z ang. Ethylene-Vinyl Acetate). Przednią powierzchnię pokrywa trwała i odporna na uderzenia szyba hartowana, zaś dolną część stanowi usztywnienie wykonane z tworzywa sztucznego. Całość zamknięta jest w aluminiowej ramie odpornej na oddziaływanie czynników atmosferycznych oraz obciążenia.
Na rynku występuje wiele rodzajów modułów fotowoltaicznych. Ich selekcja opiera się przede wszystkim na rodzaju materiału, z którego zostały wykonane. Z tego względu wyróżniamy moduły polikrystaliczne, monokrystaliczne, amorficzne oraz panele typu drugiego, zwane często cienkowarstwowymi.
Bez względu na różnice pomiędzy rodzajami paneli, z pewnością więcej je łączy niż dzieli. Wszystkie potrzebują promieniowania słonecznego do pracy, z nieograniczonym przez wszelkie zacienienia dostępem. Nawet niewielkie zacienienie mocno wpływa na obniżenie produkcji energii przez ogniwa fotowoltaiczne. W przypadku łączeń szeregowych zacienienie choćby jednego modułu spowoduje ograniczenie wykorzystywania mocy również pozostałych, składających się na całą instalację.
Jeśli chcemy by panele fotowoltaiczne służyły nam możliwie najlepiej i jak najdłużej wymagają odpowiedniej pielęgnacji. W tym celu należy przestrzegać kilka zasad, które zapewnią instalacji prawidłowe działanie.
Dzięki stosowaniu się do opisanych zasad będziesz mógł cieszyć się darmowym „ekoprądem” pochodzącym z własnej elektrownią fotowoltaiczną przez długie lata, a inwestycja zwróci się w krótszym czasie, dzięki możliwie najefektywniejszemu wykorzystaniu.
© Materiał chroniony prawem autorskim. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą lub podaniem nazwy wydawcy Marketing Relacji Sp. z o.o.