Jeszcze kilka lat temu pomysł na narodowy samochód elektryczny w Turcji wydawał się wizją nieco zbyt ambitną. Dziś Togg – bo o nim mowa – nie tylko konkuruje z Teslą i BYD-em na własnym rynku, ale też planuje ekspansję na Europę. Turecki projekt elektromobilności z 2018 roku wszedł w fazę intensywnego rozwoju i sukcesywnie buduje swoją pozycję w dynamicznie rosnącym sektorze pojazdów elektrycznych.
W pierwszej połowie 2025 roku Togg T10X, flagowy model tureckiej marki, sprzedał się w liczbie 17 101 egzemplarzy, wyprzedzając m.in. Teslę (12 320 sztuk), BYD-a (10 401), Kię i Mini. Oznacza to 20% udziału w całym rynku EV w Turcji, co plasuje Togga na pozycji niekwestionowanego lidera sprzedaży w tym segmencie.
Za sukcesem stoi nie tylko atrakcyjna oferta produktowa, ale także wsparcie ze strony państwa, nowoczesna fabryka w Gemlik oraz rozbudowana infrastruktura ładowania – ponad 1000 szybkich ładowarek pod marką Trugo działa już na terenie całego kraju.
Togg nie zamierza poprzestawać na jednym modelu. Już w 2026 roku do sprzedaży w Europie trafi T10F – nowy sedan z zasięgiem ponad 600 km i rozbudowanym systemem wspomagania kierowcy opartym na sztucznej inteligencji. Auto zostało zaprezentowane na targach CES 2024, a jego wdrożenie poprzedziły testy osobiste przeprowadzone przez prezydenta Recepa Tayyipa Erdoğana – jednego z orędowników narodowego projektu.
Togg Europe GmbH, z siedzibą w Stuttgarcie, już przygotowuje grunt pod wejście na rynki UE. Marka zamierza wykorzystać dobrą koniunkturę – tylko w pierwszej połowie 2025 roku sprzedaż EV w Turcji wzrosła o 138% w porównaniu do analogicznego okresu rok wcześniej.
Sukces Togga wywołuje naturalne porównania z projektem Izery, który również rozpoczął się w 2018 roku. Różnica? Turecki samochód jeździ już po drogach, a polska Izera wciąż pozostaje na etapie koncepcji. Choć plany zakładają uruchomienie produkcji w Jaworznie, a spółka ElectroMobility Poland chce pozyskać 4,5 mld zł z KPO, wciąż nie ma pewności co do terminu rozpoczęcia produkcji seryjnej.
Togg pokazuje, jak istotna jest konsekwencja, polityczne wsparcie i integracja lokalnych firm w jednym celu. Obecnie ponad 75% części do samochodów Togg powstaje w Turcji, co czyni z tego projektu nie tylko flagową inwestycję technologiczną, ale również koło zamachowe dla lokalnego przemysłu.
Togg to przykład udanej strategii rozwoju elektromobilności w kraju, który do niedawna nie miał żadnej tradycji w tej branży. Dziś projekt stał się symbolem nowoczesnej, suwerennej technologii i przykładem skutecznej realizacji wizji przemysłowej.
Czy Polska pójdzie tą samą drogą? To pytanie pozostaje otwarte. Na razie – jak pokazują liczby – Turecki Togg uciekł Izerze na kilku długościach.
Grafika: Togg
#Togg #Izera #Elektromobilność #SamochodyElektryczne #Turcja #TransformacjaEnergetyczna #EV #NowaMotoryzacja #ZielonyTransport #KPO #Innowacje
© Materiał chroniony prawem autorskim. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą lub podaniem nazwy wydawcy Marketing Relacji Sp. z o.o.