Zarząd Transportu Publicznego w Krakowie poinformował, że jeszcze w tym roku w mieście powstanie Strefa Czystego Transportu. Oznacza to, że za kilka miesięcy wielu kierowców nie będzie mogło swobodnie korzystać ze wszystkich miejskich ulic. Celem projektu jest poprawa jakości powietrza.
„Strefy Czystego Transportu nie wprowadzają zakazu wjazdu dla samochodów, tak jak Strefa Ograniczonego Ruchu, a jedynie określają jaką ilość zanieczyszczeń pojazdy mogą emitować, co oznacza zazwyczaj, że do strefy nie można wjechać kilkunastoletnim dieslem wyrzucającym czarny dym z rury wydechowej” – tłumaczą w komunikacie urzędnicy.
Dalej przypominają, że Kraków jest pierwszym miastem w Polsce i w tej części Europy, które przeprowadziło w 2019 roku innowacyjne pomiary dotyczące emisji spalin na miejskich drogach. Wyniki miały wskazać, że aż połowa zanieczyszczeń jest spowodowana 12 proc. samochodów – kilkunastoletnich, albo nawet starszych dieslów.
Krakowski ZTP zapowiedział już kolejne badania, które tym razem przeprowadzi we współpracy z Polskim Alarmem Smogowym. „Sprawdzimy, czy przez ponad dwa lata coś się w tym zakresie zmieniło” – zapowiadają.
Program Ochrony Powietrza dla Małopolski wskazuje, że strefa powinna być obszarem ograniczonym tzw. drugą obwodnicą. Nie wiadomo jeszcze, kierowcy jakich pojazdów będą mieli zakaz wjazdu do SCT.
„Obecnie przygotowujemy scenariusze, które pozwolą nam zdecydować, które pojazdy, z jakimi normami euro, będą mogły wjeżdżać do Strefy Czystego Transportu i na jakich zasadach. Przygotowane projekty zostaną poddane opinii społecznej, a wyniki konsultacji pokażą nam, który wariant wprowadzenia SCT jest najbardziej akceptowalny przez krakowian” – informują urzędnicy.
Mieszkańcy miasta będą mogli więc wpłynąć na zasady jakie zostaną ustalone dla SCT.
W całej Europie Strefy Czystego Transportu zostały wprowadzone w ponad 250 miastach.
#kraków #2022_rok #strefa_czystego_transportu #czyste_powietrze #smog #zarząd_transportu_publicznego
Źródło: ztp.krakow.pl
Fot.: PxHere
© Materiał chroniony prawem autorskim. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą lub podaniem nazwy wydawcy Marketing Relacji Sp. z o.o.