Montaż paneli fotowoltaicznych na pojazdach, np. na autobusach miejskich, pomimo obiecujących prób, sprawiał konstruktorom sporo trudności. Panele były zbyt ciężkie i trudne do zastosowania z uwagi na warunki w jakich musiały pracować. Ruch, drgania, zbyt mała sprężystość materiału, trudności w montażu i inne przyczyny powodowały, że nie można było wykorzystać fotowoltaiki do zasilania i doładowywania pojazdów. No i przede wszystkim, tradycyjne technologie byłyby zbyt drogie, co czyniło projekty nieopłacalnym.
Rozwiązanie znalazła niemiecka spółka OPES Solutions, która wraz z Centrum Fraunhofera ds. Fotowoltaiki Krzemowej CSP opracowała elastyczne, krystaliczne ogniwa słoneczne o nazwie SolFlex.
Panele mają grubość zaledwie 2,9 mm, są o 70% lżejsze niż tradycyjne moduły fotowoltaiczne i co najważniejsze dostosowane są do powierzchni zakrzywionych – do 15 stopni. SolFlex osiąga ponad 30% więcej mocy na 1 m² niż obecne na rynku elastyczne panele cienkowarstwowe.
W projekcie uwzględniono takie wymagania jak wibracje silnika, ruchu pojazdu, cienia „miejskiego” (od drzew, wysokich budynków, odporności na uszkodzenia (np. kamieni) itd.
Wg ekspertów, panele SolFlex można użyć do ładowania akumulatorów, urządzeń (poprzez USB, gniazdka), mogą być alternatywnym źródłem zasilania. Proponowane zastosowanie można obejrzeć na filmiku na stronie firmy OPES Solutions
Źródło: https://www.opes-solutions.com/
© Materiał chroniony prawem autorskim. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą lub podaniem nazwy wydawcy Marketing Relacji Sp. z o.o.