Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (NFOŚiGW) ma ponad 300 mln zł niewypłaconych dotacji z programu „Czyste powietrze”, poinformował resort klimatu. W komunikacie resortu stwierdzono, że poprzednia władza nie zabezpieczyła finansowania programu, co spowodowało wstrzymanie wypłat przez NFOŚiGW.
Ministerstwo klimatu i środowiska otrzymało informację o zaległościach w wypłatach dotacji w pierwszym tygodniu stycznia. W drugiej połowie ubiegłego roku przyjęto do realizacji wnioski, nie mając na nie pokrycia finansowego. W połowie grudnia 2023 r. zatrzymano wypłaty z powodu wyczerpania środków w NFOŚiGW i funduszach wojewódzkich.
Szefowa resortu, Paulina Hennig-Kloska, przekazała, że sytuacja wynika z „blokowania przez PiS funduszy z KPO i niewdrażania pozostałych programów unijnych”.
Wiceminister Urszula Zielińska zapewniła, że resort pracuje intensywnie nad rozwiązaniem problemu. Konieczne jest jednak ustalenie kwestii prawnych i znalezienie środków. Opóźnienia w wypłatach pojawiły się w pierwszej połowie grudnia, a dotknęły głównie wojewódzkie fundusze w Poznaniu, Łodzi, Rzeszowie i Wrocławiu. Wszystkie wojewódzkie fundusze mają ograniczenia w wypłatach dotacji.
Program „Czyste powietrze” o budżecie 103 mld zł to największa inicjatywa antysmogowa w Polsce. W ramach programu właściciele domów jednorodzinnych mogą uzyskać wsparcie finansowe na wymianę nieekologicznych źródeł ciepła i poprawę efektywności energetycznej budynku.
NFOŚiGW poinformował wcześniej, że do programu wpłynęło ponad 758 tys. wniosków na kwotę dofinansowania przekraczającą 21 mld 675 mln zł. Podpisano ponad 647 tys. umów na ponad 17,1 mld zł dofinansowania, a beneficjentom wypłacono ponad 8,5 mld zł. Obecnie 23 tys. wniosków czeka na rozpatrzenie, a średnia wartość dotacji wynosi 41 tys. zł na jedną umowę o dofinansowanie od 3 stycznia 2023 r.
Źródło: Bankier / Michał Boroń
#OZE #CzystePowietrze #Dofinansowanie #Polska
© Materiał chroniony prawem autorskim. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą lub podaniem nazwy wydawcy Marketing Relacji Sp. z o.o.