W wywiadzie dla Money.pl minister klimatu i środowiska Paulina Hennig-Kloska przedstawiła ambitny cel: 200 tysięcy domowych magazynów energii zainstalowanych w polskich domach do końca obecnej kadencji. Wsparcie ma pochodzić głównie z programu „Mój Prąd”, a priorytetem resortu pozostaje zwiększenie autokonsumpcji energii z fotowoltaiki.

Minister klimatu podkreśliła, że inwestycje w magazyny energii są jednym z głównych priorytetów resortu w zakresie rozwoju odnawialnych źródeł energii. W jej ocenie, świadome zarządzanie produkowaną energią z instalacji PV i magazynowanie jej nadwyżek może zwiększyć efektywność systemu fotowoltaicznego nawet o 73%.
Najważniejszym narzędziem wsparcia dla gospodarstw domowych jest program „Mój Prąd”, który w swojej aktualnej odsłonie wymaga, aby beneficjenci inwestujący w fotowoltaikę jednocześnie montowali magazyn energii lub ciepła.
Dofinansowanie do magazynu energii elektrycznej może wynieść do 16 tys. zł, pod warunkiem że jego pojemność to minimum 2 kWh. Do połowy lipca 2025 roku wpłynęło już ponad 104 tys. wniosków o łącznej wartości 1,53 mld zł, z czego ponad połowa (58 tys.) dotyczyła właśnie magazynów energii, na sumę 828 mln zł.
Z danych Agencji Rynku Energii wynika, że:
Oznacza to, że w ciągu roku przybyło 36 779 nowych magazynów. To wciąż niewiele, biorąc pod uwagę, że liczba prosumentów wynosiła na koniec 2024 roku ponad 1,52 miliona – co oznacza, że tylko ok. 3% z nich posiada magazyn energii.
Chociaż Ministerstwo Klimatu deklaruje pełne wsparcie dla rozwoju domowych magazynów energii, pojawiły się również propozycje zmian legislacyjnych, które mogą ten rozwój zahamować.
Branża OZE wspierana przez resort klimatu, zaapelowała do Ministerstwa Rozwoju i Technologii o rewizję zapisów, które w obecnym kształcie mogłyby utrudniać inwestycje w małe magazyny energii.
Resort rozwoju zapowiedział ponowną analizę swoich propozycji.
Źródło: money.pl
#MagazynyEnergii #Fotowoltaika #MójPrąd #Prosument #OZE #Energetyka2025 #HennigKloska
© Materiał chroniony prawem autorskim. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą lub podaniem nazwy wydawcy Marketing Relacji Sp. z o.o.