Ciepłownictwo w Polsce czeka fundamentalna zmiana. Ministerstwo Klimatu i Środowiska przedstawiło „Strategię transformacji ciepłownictwa do 2040 r.” – dokument wyznaczający kierunek odchodzenia od paliw kopalnych na rzecz rozwiązań nisko- i zeroemisyjnych.
Około 1/3 zużycia energii pierwotnej w Polsce przypada na sektor ciepłowniczy. Odpowiada on za blisko 20% krajowych emisji CO₂. Biorąc pod uwagę rosnące ceny węgla i gazu, a także unijne cele klimatyczne, transformacja tego sektora jest nie tylko konieczna, ale wręcz pilna.
Strategia zakłada szerokie odejście od węgla, gazu i oleju opałowego na rzecz:
W planach jest również wykorzystanie nadwyżek energii elektrycznej z OZE do produkcji ciepła oraz rozwój kogeneracji.
Jednym z fundamentów strategii jest połączenie systemów ciepłowniczych z elektroenergetycznymi. Pozwoli to lepiej wykorzystywać energię z OZE, stabilizować sieć i obniżyć koszty produkcji ciepła.
Plan zakłada modernizację przesyłu, obniżenie temperatur zasilania, optymalizację zamawianych mocy oraz termomodernizację budynków. Wsparciem dla transformacji ma być również cyfryzacja, która ułatwi zarządzanie i poprawi efektywność całego systemu.
Zapowiedziano nowy model taryfowy, który lepiej uwzględni specyfikę odnawialnych źródeł. Założenia obejmują też intensywne wsparcie inwestycyjne i współpracę z sektorem finansowym, nauką i samorządami.
W tym celu już jesienią 2024 r. powołano specjalny zespół ds. transformacji ciepłownictwa, w którego skład weszło ponad 40 organizacji. Ma on identyfikować bariery, wskazywać źródła finansowania i przyspieszać wdrażanie strategii.
Według resortu klimatu, wdrożenie strategii to szansa nie tylko na redukcję emisji, ale również na stabilniejsze i niższe rachunki za ogrzewanie. W opinii wiceministry Urszuli Zielińskiej, integracja systemów i rozwój magazynów ciepła to konkretna korzyść dla polskich rodzin.
#OZE #Ciepłownictwo #TransformacjaEnergetyczna #PompyCiepła #ZielonaEnergia #Termomodernizacja #BezEmisji #Polska2040
© Materiał chroniony prawem autorskim. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą lub podaniem nazwy wydawcy Marketing Relacji Sp. z o.o.