Prawie 2 mld złotych Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej przekaże na rozwój infrastruktury ładowania i tankowania pojazdów bezemisyjnych. Miliard złotych trafi na budowę sieci elektroenergetycznej dla ładowarek pojazdów elektrycznych, a prawie 900 mln zł przeznaczonych zostanie na same ładowarki i stacje wodoru.
Z informacji jakie przekazało na swojej stronie Ministerstwo Klimatu i Środowiska wynika, że Fundusz od 7. stycznia 2022 roku rozpocznie nabór wniosków w programie priorytetowym „Wsparcie infrastruktury do ładowania pojazdów elektrycznych i infrastruktury do tankowania wodoru”.
W jego ramach w całej Polsce ma powstać 17 tys. punktów ładowania samochodów elektrycznych i 20 stacji wodoru. – Budżet (tej części) programu wyniesie 870 mln złotych, co pomoże znacznie zwiększyć dostępność ładowarek, również zlokalizowanych w małych i średnich miejscowościach, dla których zostały przewidziane specjalne przywileje. To powinno upowszechnić zainteresowanie pojazdami elektrycznymi – zaznaczył prezes NFŚiGW Maciej Chorowski.
Bezzwrotne dotacje będą przeznaczone dla samorządów, firm, spółdzielni, wspólnot mieszkaniowych oraz rolników indywidualnych.
Stworzona zostanie także sieć. – Inwestycje w budowę linii energetycznych oraz stacji transformatorowych, które są niezbędne do budowy szybkich stacji ładowania pojazdów. Na ten cel dodatkowo przeznaczymy 1 mld złotych – podkreślił przedstawiciel NFOŚiGW.
Rozwój sieci dystrybucyjnej będzie realizowany poprzez program priorytetowy pod nazwą „Rozwój infrastruktury elektroenergetycznej na potrzeby rozwoju stacji ładowania pojazdów elektrycznych”. Ten jest skierowany do operatorów systemów dystrybucyjnyvh (OSD). Pieniądze będą przeznaczone na budowę, rozbudowę i modernizację około 4 tys. km linii elektroenergetycznych (napowietrznych i podziemnych) oraz stworzenie około 800 stacji transformatorowo-rozdzielczych. Program będzie finansowany z Funduszu Modernizacyjnego. Pisaliśmy o tych planach w naszym artykule „NFOŚiGW przeznaczy 1 mld zł na rozbudowę sieci dystrybucyjnej pod stacje ładowania pojazdów elektrycznych”
Celem całego programu jest przede wszystkim rozwój elektromobilności. – W Polsce obecnie zarejestrowanych jest ponad 32 tysiące samochodów osobowych z napędem elektrycznym, niemal 1500 elektrycznych pojazdów dostawczych i ciężarowych, około 12 tysięcy elektrycznych motorowerów i motocykli oraz ponad 600 autobusów zasilanych prądem z baterii
– wyliczała minister klimatu i środowiska Anna Moskwa.
Szefowa resortu pokreśliła jednak, że liczby pojazdów elektrycznych będą szybko wzrastać. Jako czynnik decydujący wymieniła rozwój programu „Mój elektryk”, wspierający zakup i leasing pojazdów zeroemisyjnych. – Dlatego ministerstwo dostrzega potrzebę równoległej rozbudowy infrastruktury ładowania, czego wyrazem jest nowy program wsparcia ogłoszony przez Narodowy Fundusz. Ekologicznym i społecznym efektem tego projektu będzie poprawa stanu powietrza w całym kraju, a co za tym idzie – jakości życia Polaków – podkreśliła minister Moskwa. [zachęcamy do naszego artykułu „BOŚ rozpoczął podpisywanie umów leasingowych z firmami w ramach programu „Mój Elektryk”
W tym momencie w Polsce jest ok. 1,7 tys. stacji ładowania pojazdów elektrycznych, spośród których ok. 30 proc. stanowią punkty ładowania prądem stałym, a reszta prądem przemiennym o mocy mniejszej lub równej 22 kW.
#nfośigw #elektromobilność #infrastruktura #ładowanie #stacje_ładowania
Źródło: gov.pl
Fot.: gov.pl
© Materiał chroniony prawem autorskim. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą lub podaniem nazwy wydawcy Marketing Relacji Sp. z o.o.