Międzynarodowa Agencja Energetyczna (IEA) opublikowała najnowszą edycję swojej bazy danych dotyczącej cen energii, obejmującą 2024 rok. Zestawienie zawiera informacje z 148 państw i dotyczy zarówno paliw płynnych, jak i energii elektrycznej.
Z danych IEA wynika, że średnia światowa cena benzyny o średniej liczbie oktanowej (mid-grade gasoline) wyniosła w 2024 roku 1,10 USD za litr. Po okresie dynamicznych wzrostów, napędzanych m.in. przez zawirowania związane z pandemią, wojną w Ukrainie i zmianami na rynku ropy, ceny uległy stabilizacji, choć pozostają wyraźnie powyżej poziomów sprzed pandemii COVID-19.
Główna przyczyna różnic cenowych między krajami to zróżnicowane podejście do podatków na paliwa. W państwach takich jak Norwegia, Holandia czy Włochy wysokie opodatkowanie powoduje, że ceny na stacjach są znacznie wyższe niż np. w USA czy niektórych państwach Azji. W krajach rozwijających się niższe ceny to często efekt subsydiowania paliw przez rządy.
W przypadku energii elektrycznej różnice cen między krajami są jeszcze większe niż dla benzyny. Wynika to z większej liczby czynników wpływających na końcową cenę prądu. Należą do nich:
IEA podaje, że w ponad 40% badanych krajów ceny energii elektrycznej dla gospodarstw domowych były niższe niż ceny benzyny, a mediany obu cen są bardzo zbliżone. Oznacza to, że w wielu miejscach na świecie przestawia się opłacalność źródeł energii – elektryfikacja transportu czy ogrzewania staje się atrakcyjną ekonomicznie alternatywą wobec paliw kopalnych.
Stabilizacja cen paliw może dawać chwilowe wytchnienie gospodarstwom domowym i przemysłowi, jednak duże zróżnicowanie cen energii elektrycznej wskazuje na potrzebę dalszej modernizacji systemów elektroenergetycznych i zwiększenia udziału odnawialnych źródeł energii. Również rozbudowa sieci przesyłowych i poprawa efektywności energetycznej będą kluczowe dla zrównoważonego rozwoju energetyki.
Źródło: IEA
#IEA #CenyEnergii #Energetyka #Benzyna #Prąd #OECD
© Materiał chroniony prawem autorskim. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą lub podaniem nazwy wydawcy Marketing Relacji Sp. z o.o.