Sektor fotowoltaiczny w Polsce rozwija się w dynamicznym tempie, co dostrzec można „gołym okiem”. W precyzyjny sposób przyjrzały się temu jednak liczne przedsiębiorstwa analityczne.
Firmy analityczne postanowiły już rozpocząć analizę podsumowującą rok dla sektora energetyki słonecznej. Według badań firmy Rystad Energy bieżący rok zakończy się dla branży fotowoltaicznej sumaryczna mocą zainstalowaną na poziomie przeszło 58 GW. Wynik te świadczy o wzroście zainstalowanych w tym roku instalacji fotowoltaicznych o nawet 30 proc. w odniesieniu do ubiegłego roku. Biorąc pod uwagę sam październik, w Europie odnotowano nowe elektrownie słoneczne o mocy zainstalowanej zbliżonej do tej zainstalowanej w ciągu całego 2022 roku.
Jak wynika z przeprowadzonej analizy na miejscu lidera w kategorii największej ilości zainstalowanej mocy znalazły się Niemcy z wynikiem 13,5 GW. Wynik ten stanowi wzrost s stosunku do ubiegłego roku aż o 84 proc. Kolejno za Niemcami znalazła się Hiszpania, która w zakończyła ubiegły rok z rekordowym wynikiem przyłączania instalacji fotowoltaicznych. Ostatnie miejsce na podium zajęła Polska, która swój wynik zawdzięcza przede wszystkim prosumentom. To właśnie instalacje dachowe zdominowało wielkoskalowe projekty fotowoltaiczne i zyskały miano rozwiązania napędzającego transformacje energetyczną Europy.
Tempo rozwoju instalacji fotowoltaicznych jest zawrotne. Przeciwieństwem tej tendencji jest energetyka wiatrowa, która w ostatnim czasie napotkała wiele przeszkód, łownie legislacyjnych. Jak wskazują analizy elektrownie wiatrowe w bieżącym roku rozwijały się znacznie wolniej. Pomimo zrealizowania kilku imponujących projektów wiatrowych, analitycy szacują, że ilość instalacji wiatrowych na lądzie spadnie o około 11 proc. w stosunku do ubiegłego roku, zaś moce morskich elektrowni wiatrowych wzrosną jedynie o około 2 proc.
#OZE #analiza #energia #energtyka #PV #klimat #statystyki
© Materiał chroniony prawem autorskim. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą lub podaniem nazwy wydawcy Marketing Relacji Sp. z o.o.