Stały Komitet Rady Ministrów 13 września br. ogłosił zakończenie prac nad projektem zmieniający, ustawę o elektromobilności i paliwach alternatywnych. Dokumentacja zwiera zasady tworzenia stref czystego transportu.
Przepisy dotyczące stref zostały przywrócone do projektu na wniosek szefa resortu klimatu i środowiska. „Brzmienie przepisów jest co do zasady zgodne z wcześniej wypracowanym kompromisem pomiędzy Ministerstwem Klimatu i Środowiska, stroną samorządową oraz organizacjami proekologicznymi” – czytamy na stronie rządowej.
Z projektu usunięty został przepis o obowiązku tworzenia stref czystego transportu w gminach liczących powyżej 100 tys. mieszkańców, gdzie występuje przekroczenie w powietrzu norm NO2. Proponowane rozwiązania pozostawiają opracowanie zasad funkcjonowania poszczególnych stref samorządom, którym podlegają, bo te najlepiej znają sytuację lokalną.
Czym są strefy czystego transportu?
Ich założeniem jest ograniczenie zanieczyszczeń m.in. tlenków azotu. W strefach takich wprowadza się ograniczenia w poruszaniu dla pojazdów wysokoemisyjnych. Takie praktyki od dłuższego czasu są już stosowane w wielu miastach Europy. W jednych są mniej, a w innych bardziej restrykcyjne, co oznacza, że niektórzy zakazują poruszania się w nich dieslami i starszymi samochodami na benzynę, a w innych można jeździć tylko elektrykami. Zasad funkcjonowania są jednak zróżnicowane.
Źródła: gov.pl, TOP-OZE.pl
Fot.: pixabay.com
© Materiał chroniony prawem autorskim. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą lub podaniem nazwy wydawcy Marketing Relacji Sp. z o.o.