PKP Intercity ogłosiło rozpoczęcie procesu przetargowego mającego na celu zakup nowoczesnych, hybrydowych zespołów trakcyjnych (HZT). Przewoźnik planuje nabyć 35 takich pojazdów, wyposażonych zarówno w napęd elektryczny, jak i spalinowy. To innowacyjne podejście umożliwi pociągom płynne poruszanie się po odcinkach niezelektryfikowanych.
Inicjatywa ta jest częścią szerszej strategii rozwoju floty PKP Intercity, zakładającej, że do 2030 roku wszystkie pojazdy przewoźnika będą albo nowe, albo zmodernizowane. Nowe hybrydowe zespoły trakcyjne mają osiągać prędkość minimum 160 km/h w trybie elektrycznym oraz 120 km/h przy użyciu napędu spalinowego. Planowane jest, że pierwsze z nich zostaną dostarczone już po 24 miesiącach od podpisania umowy z producentem.
Jednak to nie koniec innowacyjnych koncepcji przewoźnika. PKP Intercity zastanawia się również nad możliwością instalacji napędu bezemisyjnego w przyszłości. Decyzja ta zależeć będzie od tego, czy nowe technologie spełnią kryteria atrakcyjności dla przewoźnika, zgodności z wymaganiami technicznymi oraz uzasadnienia ekonomicznego.
Bezpieczeństwo podróży nowymi hybrydowymi zespołami trakcyjnymi zostanie zapewnione dzięki zastosowaniu systemu bezpieczeństwa ETCS. Pojazdy zostaną dodatkowo wyposażone w systemy diagnostyki pokładowej, monitoringu wizyjnego oraz alarmowy system przeciwpożarowy. Dodatkowo, pojazdy będą wyposażone w nadajniki GPS, system do pomiaru zużycia paliwa i liczniki energii. Silniki spalinowe spełnią najnowsze normy dotyczące emisji spalin.
To pierwszy tego rodzaju zakup w historii PKP Intercity, które do tej pory korzystało wyłącznie z pojazdów zasilanych energią elektryczną. Nowe hybrydowe zespoły trakcyjne będą mogły pomieścić co najmniej 184 pasażerów, z miejscami zarówno w klasie pierwszej, jak i drugiej. Ponadto, zostaną dostosowane do potrzeb osób z niepełnosprawnościami, oferując 4 miejsca dla nich i ich opiekunów oraz co najmniej 8 stojaków na rowery. Pasażerowie podróżujący tymi nowymi pojazdami będą mieli również dostęp do usług gastronomicznych oferowanych przez maszyny vendingowe.
Inwestycja ta nie tylko modernizuje flotę przewoźnika, ale także umożliwi uruchomienie połączeń do miejscowości, które wcześniej nie były obsługiwane przez pociągi dalekobieżne. Skrócenie czasu podróży, dzięki eliminacji konieczności wymiany lokomotyw elektrycznych i spalinowych, jest dodatkowym atutem tego przedsięwzięcia.
Zgodnie z warunkami zamówienia, wykonawca zobowiąże się utrzymać pojazdy przez okres 10 lat, przy aktywnym udziale pracowników przewoźnika. Producent ma czas do 19 lutego 2024 roku na złożenie oferty. Ten krok w kierunku nowoczesnej i ekologicznej floty jest obiecujący dla rozwoju kolejnictwa w Polsce.
Źródło: Obserwatorlogistyczny
#OZE #Elektromobilność #Hybryda #PKP
© Materiał chroniony prawem autorskim. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą lub podaniem nazwy wydawcy Marketing Relacji Sp. z o.o.