Technologia paneli fotowoltaicznych zintegrowanych z pojazdami (VIPV) może w przyszłości istotnie wspierać rozwój elektromobilności w Europie. Wyniki badań projektu SolarMoves, prowadzonego przez czołowe instytuty badawcze i firmy motoryzacyjne, pokazują zarówno ogromny potencjał, jak i wyzwania związane z tą innowacją.

W dziewięciomiesięcznych testach uczestniczyło 18 pojazdów – od samochodów osobowych, przez dostawcze, po autobusy i ciężarówki. Łącznie przejechały one ponad 1 mln kilometrów po drogach Holandii, Niemiec i Słowacji. Badania prowadziły m.in. TNO (Holandia), Fraunhofer ISE (Niemcy) oraz firmy Lightyear, Sono Motors i IM Efficiency.
Analizy wykazały, że panele dachowe są znacznie bardziej wydajne od montowanych na bokach pojazdu. Średnie roczne uzyski wyniosły:
W praktyce oznacza to, że odpowiednie zaprojektowanie powierzchni PV na pojazdach ma kluczowe znaczenie dla efektywności całej technologii.
Wyniki badań podkreślają, że zacienienie przez budynki, drzewa czy inne pojazdy istotnie ogranicza wydajność paneli. Dlatego – jak wskazuje Fraunhofer ISE – w przyszłości konieczne będzie stosowanie bardziej zaawansowanych modeli prognozujących oraz uwzględnianie stylu jazdy i tras użytkowników.
Wyniki różnią się w zależności od regionu:
Badania wykazały również wysoką zgodność modeli predykcyjnych z realnymi pomiarami – m.in. w przypadku samochodu Lightyear 0 czy elektrycznego dostawczaka Ford E-Transit.
Kolejny etap projektu SolarMoves obejmie także Europę Południową i Wschodnią, gdzie warunki nasłonecznienia są inne niż w Europie Północnej. Finalny raport z rekomendacjami dotyczącymi wdrażania VIPV zostanie opublikowany w 2026 roku.
Źródło: Enerad
#Fotowoltaika #VIPV #Transport #Elektromobilność #OZE #SolarMoves
© Materiał chroniony prawem autorskim. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą lub podaniem nazwy wydawcy Marketing Relacji Sp. z o.o.