Na drogach pojawią się nowe znaki drogowe. Dotyczą samochodów elektrycznych.
Liczba samochodów elektrycznych na polskich drogach stale rośnie. Z końcem kwietnia 2021 roku było ich 23 834, z czego niemal połowa to auta w pełni elektryczne,resztę (50,32 proc.) stanowią hybrydy typu plug-in. Wraz z popytem na elektryki rośnie zapotrzebowanie na stacje ładowania, a dzięki propozycji Polskiego Stowarzyszenia Paliw Alternatywnych (PSPA) podróżując po Polsce trafimy niebawem na znaki drogowe informujące o stacjach paliw z punktem ładowania elektryków lub sam punkt ładowania.
„Przez pierwsze 4 miesiące tego roku zarejestrowano o ponad 1000 więcej osobowych EV niż w całym 2019 r. Ponadto, liczba samochodów z napędem elektrycznym sprzedanych od stycznia do kwietnia jest wyższa niż rejestracje odnotowane w ciągu pierwszych 8 miesięcy roku 2020, który jak do tej pory był rekordowy pod tym względem. Mimo to liczby bezwzględne nadal są zbyt niskie, żebyśmy mieli szansę dogonić europejskich liderów zrównoważonego transportu” – informuje Maciej Mazur, dyrektor zarządzający PSPA. Pod koniec kwietnia w Polsce funkcjonowało 1456 ogólnodostępnych stacji ładowania samochodów elektrycznych, jednak nowych punktów stale przybywa.
Na stronach Rządowego Centrum Legislacji pojawiły się nowe wersje projektów rozporządzeń. Zmieniają one dotychczasowe rozporządzenia w sprawie znaków i sygnałów drogowych. Katalog znaków poszerzył się o nowe, dedykowane użytkownikom samochodów elektrycznych. Na drogach pojawią się nowe znaki drogowe: D-23b, D-23c oraz D-23d. Będą to: znak informujący o punkcie ładowania pojazdów elektrycznych (D-23c) oraz o stacji paliw, na której znajduje się punkt ładowania elektryków (D-23b). Projektowane przepisy przewidują również możliwość stosowania informacji o stacji lub punkcie ładowania na zbiorczych tablicach informujących o obiektach znajdujących się przy drodze. Znak wskaże kierunek i odległość do ładowarki.
To nie koniec zmian. Napis na tabliczce oznaczający pojazd elektryczny, który do tej pory oznaczany był symbolem „EE” teraz zastąpiony będzie powszechnie używanym „EV”. Pod znakami określającymi parking, będzie również możliwe umieszczenie sumbolu „EV” podkreślając, że jest to miejsce przeznaczone na postój elektryka.
PSPA zaproponowało nowe znaki drogowe już w 2019 roku, w swoim raporcie „System identyfikacji elektromobilności”, który został zaprezentowany podczas Kongresu Nowej Mobilności. W raporcie pojawiło się wiele znaków i symboli wraz ze specyfikacją projektową.
„System identyfikacji elektromobilności w Polsce opracowaliśmy z uwagi na brak kompleksowych rozwiązań prawnych w tym zakresie. Kiedy projektowane przepisy wejdą w życie, kierowcy poruszający się po Polsce zobaczą informacje o najbliższej stacji ładowania już nie tylko na ekranie nawigacji lub w aplikacji mobilnej, ale także na znaku pionowym przy drodze, na zbiorczych tablicach informacyjnych, na oznaczeniach parkingów czy Miejscach Obsługi Podróżnych” – tłumaczy Maciej Mazur.
W 2020 roku rozpoczął się proces nowelizacji rozporządzenia Ministrów Infrastruktury oraz Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 31 lipca 2002 r. w sprawie znaków i sygnałów drogowych oraz rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 3 lipca 2003 r. w sprawie szczegółowych warunków technicznych dla znaków i sygnałów drogowych oraz urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego i warunków ich umieszczania na drogach. Te akty prawne składają się na konstrukcję systemu oznakowania drogowego, a wprowadzenie nowej kategorii znaków dedykowanych elektromobilności wymaga nowelizacji obu z nich.
To bardzo ważny krok w ułatwieniu kierowcom funkcjonowania na drodze. Jak podaje „Barometr Nowej Mobilności” opracowany przez PSPA, aż 87 proc. Polaków ma niewielką wiedzę na temat lokalizacji puktów ładowania. Nowe znaki nie tylko ułatwią planowanie podróży ale uświadomią Polakom jak rozrasta się rynek elektromobilności w kraju.
„Po analizie opublikowanego wczoraj projektu możemy tylko wyrazić zadowolenie i podkreślić, że liczymy na szybkie wdrożenie tak dobrze zapowiadających się zmian” podsumowuje Joanna Makola, Kierownik Centrum Legislacyjnego PSPA.
© Materiał chroniony prawem autorskim. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą lub podaniem nazwy wydawcy Marketing Relacji Sp. z o.o.