Magazyny energii znakomicie sprawdzają się w roli stabilizatora w systemie elektroenergetycznym. Dzięki ich pracy poziom bezpieczeństwa energetycznego znacząco wzrasta. Jedno z takich urządzeń część Grupy Orlen zapowiedziała przyłączyć do sieci dystrybucyjnej by pracowało w ramach rynku mocy.
Jedna ze spółek należących do Grupy Orlen poinformowała o planie odłączenia swojego magazynu energii od zlokalizowanej nieopodal Gdańska farmy wiatrowej Bystra. Spółka ta, czyli Energa Wytwarzanie ma zamiar przenieść urządzenie przyłączając go bezpośrednio do systemu dystrybucji, gdzie magazyn bateryjny będzie funkcjonował w ramach rynku mocy.
Wspomniany magazyn energii posiada 6 MW mocy oraz 27,3 MWh pojemności. Dzięki przyłączeniu urządzenia bezpośrednio do sieci dystrybucyjnej o napięciu 110 kV obiekt będzie brał czynny udział w procesie bilansowania Krajowego Systemu Elektroenergetycznego. To pozwoli w pełni wykorzystać zdolności magazynu na rzecz całego KSE, a nie jak dotychczas wyłącznie na potrzeby bilansowania farmy wiatrowej. Ponadto takie działanie pomoże spółce wypełnić postanowienia siedmioletniego kontraktu mocowego, które wynikają z zawartej umowy w ramach przeprowadzonej w ubiegłym roku głównej aukcji rynku mocy. W ramach kontraktu nałożono obowiązek mocowy świadczony na 3,79 MW.
Prace nad procesem odłączania magazynu energii od Bystry i przyłączenia do KSE rozpoczęły się w lutym, zaś planowane zakończenie przypada na koniec pierwszego kwartału 2025 roku. Jak twierdzi spółka Energa, magazyny energii umożliwiają bardziej elastyczne zarządzanie systemem elektroenergetycznym, a także zwiększają poziom jego bezpieczeństwa. Ich zastosowanie pozwala również znacząco minimalizować wymuszone przez OSP okresowe redukcje mocy odnawialnych źródeł podczas występowania nadwyżek energii elektrycznej produkowanych przez jednostki OZE.
#OZE #magazynenergii #energia #energetyka #środowisko #technologia
© Materiał chroniony prawem autorskim. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą lub podaniem nazwy wydawcy Marketing Relacji Sp. z o.o.