Władze Krakowa planują wprowadzenie Strefy Czystego Transportu (SCT), która ma na celu poprawę jakości powietrza w mieście. W ramach tej inicjatywy zakazuje się wjazdu do miasta najstarszym i najbardziej zanieczyszczającym samochodom. Podobne działania są planowane w innych polskich miastach.
Strefy Czystego Transportu (SCT) to inicjatywy miejskie mające na celu poprawę jakości powietrza poprzez ograniczenie emisji szkodliwych substancji pochodzących z ruchu drogowego. W przypadku Krakowa, planowane jest wprowadzenie SCT od 1 lipca 2024 roku, co oznacza, że samochody o starszych silnikach i niższych normach emisji spalin nie będą miały dostępu do centrum miasta. W miarę upływu czasu normy te będą stopniowo zaostrzane, co będzie skutkować bardziej rygorystycznymi wymaganiami dla samochodów.
W kontekście SCT ważne jest zrozumienie pojęcia „norma Euro”. Jest to standard określający maksymalne dopuszczalne poziomy emisji szkodliwych substancji przez silniki pojazdów. Im wyższa jest norma Euro, tym bardziej ekologiczny i mniej zanieczyszczający jest silnik. W ramach SCT, pojazdy muszą spełniać konkretne normy Euro, aby mieć dostęp do strefy.
Jednym z celów SCT jest także promowanie bardziej ekologicznych środków transportu, takich jak pojazdy elektryczne czy hybrydowe, które często spełniają wyższe normy emisji. Wprowadzenie zakazu wjazdu dla starszych, bardziej zanieczyszczających pojazdów ma zachęcić kierowców do korzystania z bardziej ekologicznych opcji.
Warto również dodać, że SCT to nie tylko kwestia Krakowa. W całej Europie istnieje wiele podobnych stref, często o bardziej rygorystycznych regulacjach. W niektórych miastach, takich jak Berlin, dostęp do centrum jest ograniczany tylko dla pojazdów spełniających najwyższe normy emisji (np. Euro 6).
Ponadto, SCT wprowadza także zmiany w systemie identyfikacji pojazdów. Zamiast zielonych naklejek, które byłyby skomplikowane i różniłyby się między gminami, będzie wykorzystywana Centralna Ewidencja Pojazdów (CEP) do weryfikacji pojazdów na podstawie numerów rejestracyjnych. To bardziej jednolite i precyzyjne rozwiązanie.
Ostatecznym celem SCT jest polepszenie jakości powietrza w mieście, co przekłada się na zdrowie mieszkańców i ochronę środowiska. Jednakże inicjatywa ta może wywoływać kontrowersje wśród kierowców, zwłaszcza tych, którzy posiadają starsze samochody. Warto zaznaczyć, że inne polskie miasta, takie jak Warszawa, również planują wprowadzenie podobnych stref w celu poprawy jakości powietrza.
Źródło: Globenergia
#OZE #CzystePowietrze #Elektromobilność #Kraków
© Materiał chroniony prawem autorskim. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą lub podaniem nazwy wydawcy Marketing Relacji Sp. z o.o.