Hiszpania umacnia swoją pozycję na mapie europejskiej elektromobilności dzięki budowie jednej z największych fabryk baterii do samochodów elektrycznych w Europie. W Saragossie, dzięki współpracy międzynarodowej grupy motoryzacyjnej Stellantis i chińskiego producenta baterii CATL, powstanie zakład o mocy produkcyjnej do 50 GWh rocznie. Planowana wartość inwestycji wynosi 4,1 mld euro, a jej ukończenie przewidziane jest na 2026 rok.
Fabryka w Saragossie to wspólne przedsięwzięcie Stellantis i CATL, który już wcześniej zrealizował projekty w Niemczech i na Węgrzech. Nowa inwestycja będzie największym zakładem produkcji baterii litowo-żelazowo-fosforanowych (LFP) w Hiszpanii i jedną z największych w Europie. Warto przypomnieć, że baterie LFP zyskują coraz większą popularność w sektorze elektromobilności ze względu na ich większą trwałość, bezpieczeństwo oraz niższe koszty produkcji w porównaniu z tradycyjnymi akumulatorami litowo-jonowymi.
Fabryka ma zaspokoić rosnące zapotrzebowanie na baterie w kontekście unijnego zakazu sprzedaży nowych samochodów spalinowych od 2035 roku.
Rząd Hiszpanii odegrał kluczową rolę w finalizacji tej inwestycji, przyznając Stellantis dotacje w wysokości ponad 350 mln euro. Ta strategiczna decyzja sprawiła, że Saragossa została wybrana na lokalizację fabryki, co – jak zauważyły hiszpańskie media – wzbudziło zazdrość we Włoszech, również ubiegających się o tę inwestycję.
Jednak na realizację projektu wpływ miały również zawirowania geopolityczne. Konflikt handlowy między UE a Chinami, związany z nałożeniem taryf na chińskie pojazdy elektryczne, spowodował chwilowe opóźnienia w zatwierdzeniu inwestycji. Hiszpania, unikając jednoznacznego stanowiska w tej sprawie, zapewniła sobie wsparcie Chin, co podkreślił premier Pedro Sanchez podczas swojej wizyty w Pekinie.
Decyzja o budowie fabryki w Saragossie to kolejny ważny krok dla hiszpańskiego przemysłu motoryzacyjnego. W 2022 roku grupa Volkswagen ogłosiła budowę fabryki akumulatorów w Sagunto w Walencji, co również znacząco wzmocniło sektor. Nowy zakład Stellantis i CATL ma stanowić impuls dla rozwoju lokalnej gospodarki, tworząc nowe miejsca pracy oraz wzmacniając pozycję Hiszpanii jako lidera zielonej transformacji w Europie.
Budowa fabryki w Saragossie wpisuje się w szeroko zakrojony plan Unii Europejskiej, mający na celu osiągnięcie neutralności klimatycznej. Elektromobilność jest jednym z kluczowych elementów strategii UE, a inwestycje w sektor baterii – niezbędne dla jej realizacji. Zakład w Saragossie stanie się częścią europejskiego łańcucha dostaw akumulatorów, zmniejszając zależność UE od importu baterii z Azji.
Źródło: Bankier.pl
#OZE #Motoryzacja #Elektromobilność #Eletryki #Hiszpania
© Materiał chroniony prawem autorskim. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą lub podaniem nazwy wydawcy Marketing Relacji Sp. z o.o.