Osobowe samochody elektryczne są powszechnym środkiem transportu na naszych drogach. Jednakże w celu osiągnięcia neutralności klimatycznej, konieczna jest dekarbonizacja nie tylko transportu osobowego, ale również towarowego. W różnych państwach prowadzone są eksperymenty mające na celu zelektryfikować również samochody dostawcze i ciężarówki.
Najbardziej zaawansowane są projekty pilotażowe realizowane obecnie w Niemczech i Szwecji. Nazywane są e-autostradami, w których samochody ciężarowe podłączone są do źródła zasilania. Rozważane są trzy rodzaje łączeń:
Największym problemem w dowolnie zastosowanej infrastrukturze elektrycznej są koszty jej budowy. Ponadto należałoby opracować nowy typ ciężarówek hybrydowych, które oprócz poruszania się po e-autostradach, miałyby możliwość poruszania się poza tymi trasami.
Zastosowanie wymienionych metod zasilania powoduje, że nie będzie konieczności budowania specjalizowanych stacji ładowania. Ponadto ciężarówki nie będą potrzebowały ciężkich akumulatorów, tym samym będą mogły zabierać więcej ładunku. Dodatkowo – brak akumulatorów to również mniejsze koszty produkcji samochodów, ale również późniejszego ich recyclingu.
Eksperci zauważają, że wybudowanie zelektryfikowanych tras nie wiązałoby się z koniecznością zapewnienia takich np. na całym obszarze państwa. W większości ciężki transport skoncentrowany jest na określonych drogach. Zdaniem eksperta Alana McKinnona z Kühne Logistics University w Hamburgu, na przykład w Niemczech aż 60% emisji CO2 pochodzi z samochodów ciężarowych z 2% wszystkich dróg, natomiast 90% TIRów po zjeździe z autostrady oddala się od niej na odległość 50 lub mniej kilometrów. Zbudowana raz infrastruktura może służyć przez kilkadziesiąt lat.
Pierwsza droga elektryczna z linią napowietrzną powstała w 2016 roku w Szwecji na niedużym odcinku autostrady, zaś w 2020 roku zaczęto testować bezprzewodową e-drogę z siecią indukcyjną. W Niemczech projekty e-dróg zrealizowane zostały w okolicy Frankfurtu, Lubeki oraz pomiędzy Kuppenheim i Gernsbach-Obertsrot, ponadto obecnie budowany jest odcinek w Karlsruhe. W USA podobne projekty realizowane są w okolicy Los Angeles i Long Beach oraz w Kalifornii w Carson. Wg informacji prasowych, firma Siemens rozpoczęła podobne projekty we Włoszech.
Czy w Polsce będzie wola, aby zacząć realizować takie projekty?
#Elektromobilność #ciężarówki_elektryczne
Źródło: Sören Amelang w cleanenergywire.org
Foto: Siemens
© Materiał chroniony prawem autorskim. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą lub podaniem nazwy wydawcy Marketing Relacji Sp. z o.o.