Transformacja energetyczna znacząco wpływa na wszystkie sektory gospodarki, co widać w ankietach biznesowych realizowanych wśród partnerów firmy E.ON Polska. W odpowiedzi na najczęściej pojawiające się zagadnienia branżowe eksperci spółki wskazali sposoby zwiększania efektywności energetycznej i realizacji celów klimatycznych ich klientów. Podczas śniadania biznesowego z przedstawicielami sektora deweloperskiego poruszane były tematy rosnącej roli ESG, fotowoltaiki, umów typu PPA i rozwiązań eMobility.
Zachęcamy do zapoznania się z relacją z wydarzenia na YouTube:
Film z relacją podsumowującą wydarzenie.
„Razem z naszymi klientami jesteśmy w stanie wiele zrobić dla klimatu” – mówiła na początku zeszłotygodniowego spotkania Sylwia Buźniak, menedżerka zespołu odpowiedzialnego za współpracę z branżą deweloperską w E.ON Polska.
„Dlatego śniadanie biznesowe poświęciliśmy zagadnieniom obecnym w przeprowadzanych przez nas ankietach. ESG, fotowoltaika, umowy PPA i eMobility, to tematy które interesują naszych klientów” – wyjaśniała przedstawicielka organizatora spotkania.
ESG (ang. Environmental, Social, Corporate Governance) obejmuje kwestie związane z ochroną środowiska, odpowiedzialnością społeczną i ładem korporacyjnym. Stanowi kryterium oceny zrównoważonego rozwoju przedsiębiorstw i ma coraz większy wpływ na ich strategię działania. Nie bez znaczenia jest wpływ tego podejścia na prawodawstwo, politykę i postrzeganie społeczne. Już dziś 80 proc. Polaków uważa, że może zmienić swoje zachowania na bardziej proekologiczne. To pokazuje, jak wiele jesteśmy w stanie zrobić, by współdziałać na rzecz klimatu.
„ESG to nie narzucony standard, ale przede wszystkim konkretne działania, które zmieniają rzeczywistość” – tłumaczyła Sylwia Buźniak.
„Dodatkowo niosą one ze sobą szereg korzyści, jak na przykład wyższa wiarygodność firmy. Wiąże się to bezpośrednio z ułatwionymi procedurami pozyskiwania dotacji na rozwój. ESG oznacza również niższe koszty energii elektrycznej, większy zwrot z inwestycji i wyższą motywację pracowników.”
Prelegentka zapewniła, że współpraca z E.ON Polska może pomóc branży deweloperskiej w realizacji przede wszystkim trzech celów ESG. Chodzi po pierwsze o zapewnienie dostępu do źródeł stabilnej, zrównoważonej i nowoczesnej energii po przystępnej cenie. Kolejnym jest dążenie do stworzenia bezpiecznych, stabilnych i zrównoważonych miast oraz społeczności. Trzeci cel to pilne działania, które będą przeciwdziałać zmianom klimatu i ich skutkom.
Patryk Żółtowski, menedżer ds. kluczowych klientów w E.ON Polska zaznaczył, że w nadchodzących latach instalowanie rozwiązań fotowoltaicznych na terenach osiedli stanie się wymogiem.
„Są już rozwiązania fotowoltaiczne, dzięki którym można pokryć zapotrzebowanie na energię nie tylko w częściach wspólnych, ale też w konkretnym mieszkaniu. Jesteśmy w stanie podjąć współpracę z deweloperami na każdym etapie inwestycji od momentu ich planowania.”
Podczas swojej prezentacji Patryk Żółtowski skupił się na aspektach technicznych i doborze parametrów instalacji fotowoltaicznych, a następnie przybliżył szacunki związane ze zwrotem z takich inwestycji.
„Nowy system rozliczeniowy nie jest barierą dla tego typu inwestycji. Dobrze przygotowana instalacja dla osiedli nie powinna produkować nadwyżek, które musiałyby być następnie sprzedawane do sieci” – tłumaczył Patryk Żółtowski.
W oparciu o konkretne wyliczenia i doświadczenie w realizacji takich projektów wykazał również, w jak szerokim zakresie korzyści z instalacji PV współgrają z osiąganiem celów ESG.
Kontynuowany przez Annę Karanik, menedżerkę zespołu sprzedaży w E.ON Polska, wątek dotyczył umów PPA.
„Umowy tego typu, zawierane między wytwórcami OZE, a odbiorcami końcowymi są przyszłością rynku energii. Pozwalają one na długoterminowe ustalenie ceny za energię elektryczną o niższej zmienności niż ta rynkowa, pozwalają ograniczyć emisję CO2 oraz realizować strategie ESG. Energia dostarczana na podstawie tego typu umowy jest zielona, bo wytwarzana z odnawialnych źródeł, takich jak np. woda, słońce, wiatr. Dodatkowe bezpieczeństwo gwarantuje spółka obrotu, która może zabezpieczyć klientowi ewentualne niedobory energii ze źródła” – wyliczała zalety umów PPA Anna Karanik.
W kontekście ESG w sektorze deweloperskim uczestnicy śniadania biznesowego zapoznali się również z tematem gwarancji pochodzenia.
„To jeden z instrumentów w systemie dobrowolnego wsparcia wytwórców OZE. Promuje on wytwarzanie i konsumpcję energii odnawialnej. Jednocześnie jest to rozwiązanie, które wzmacnia pozytywny wizerunek firmy wśród klientów, partnerów biznesowych i inwestorów” – mówiła Paulina Popiołek z E.ON Polska, która na co dzień współpracuje z deweloperami.
„Elektromobilność zwykle kojarzy się z sektorem automotive, a rzadziej mówi się o niej w kontekście energetyki i ładowania nowoczesnych pojazdów, które stanowią przecież fundament całej branży” – objaśniał powiązania pomiędzy eMobility a marką E.ON Kuba Jedliński.
W panelu wieńczącym spotkanie słuchacze poznali m.in. różnice między ładowarką a stacją ładowania pojazdów elektrycznych oraz wymagane procedury prawne i związanie z nimi zezwolenia.
Kuba Jedliński podkreślał, że zarządcy nieruchomości wciąż rzadko zdają sobie sprawę z tego, jak ważną rolę odgrywają w elektryfikacji transportu. Zaznaczał także, że za kilka lat ogromna większość samochodów firmowych będzie elektryczna. Już dziś 8 na 10 nowych elektryków trafia właśnie do firm.
#OZE #ESG #Fotowoltaika #Elektromobilność #eMobility
© Materiał chroniony prawem autorskim. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą lub podaniem nazwy wydawcy Marketing Relacji Sp. z o.o.