Chińscy producenci samochodów coraz śmielej wkraczają na polski rynek. W 2024 roku liczba rejestracji nowych aut pochodzących z Chin wzrosła niemal trzydziestokrotnie w porównaniu z rokiem 2023. Zaledwie dwa lata temu chińskie marki były w Polsce niszą, a dziś ich udział w rynku szybko rośnie.
W 2024 roku w Polsce zarejestrowano 11 335 nowych samochodów chińskich producentów, co daje wzrost o 2963% względem 2023 roku, kiedy to zarejestrowano zaledwie 370 takich aut. To oznacza, że codziennie na polskie drogi wyjeżdżało średnio ponad 30 nowych chińskich samochodów.
Eksperci podkreślają kilka czynników, które wpłynęły na popularność chińskich aut:
Chińscy producenci koncentrują się głównie na sprzedaży samochodów z tradycyjnymi silnikami benzynowymi. W 2024 roku 83% wszystkich sprzedanych aut z Chin w Polsce było napędzanych silnikami benzynowymi (9410 sztuk). Hybrydy stanowiły 8,8% sprzedaży, natomiast elektryki – 7,5%.
Pomimo stosunkowo niewielkiego udziału w rynku, samochody elektryczne z Chin również zdobywają popularność – w ubiegłym roku 854 chińskie „elektryki” trafiły na polskie drogi, co oznacza, że chińskie marki miały ponad 5% udziału w sprzedaży nowych aut elektrycznych w Polsce.
Największy sukces w Polsce odniosła marka MG, należąca do chińskiego koncernu SAIC. W 2024 roku zarejestrowano 7104 nowych samochodów MG, co stanowiło ponad 60% wszystkich chińskich aut sprzedanych w Polsce.
Szczególną uwagę zwraca debiut marek Omoda i Jaecoo, które w krótkim czasie zdobyły dużą popularność. Chiński potentat BYD, który globalnie dominuje w segmencie samochodów elektrycznych, również zaczyna zdobywać pozycję na polskim rynku.
Najczęściej rejestrowanym chińskim modelem w Polsce w 2024 roku był MG HS – duży SUV, który znalazł 4586 nabywców. Wysoką sprzedaż osiągnął również MG ZS oraz hybrydowy SUV Omoda 5.
W 2025 roku w Polsce pojawi się kolejny potężny gracz – Chery, jeden z największych chińskich producentów samochodów, który jest właścicielem marek Omoda i Jaecoo. Polska będzie pierwszym krajem w Europie, do którego wejdzie marka Chery, a jej plany zakładają agresywną ekspansję na rynki UE.
Ekspansja chińskich marek samochodowych w Polsce jest częścią szerszego trendu, który obejmuje całą Europę. Chińscy producenci wykorzystują swoją przewagę kosztową, oferując dobrze wyposażone modele w atrakcyjnych cenach.
Jednocześnie Komisja Europejska obawia się dominacji chińskich producentów i w 2024 roku wprowadziła cła antydumpingowe na chińskie samochody elektryczne, aby chronić europejskich producentów. Mimo to chińskie marki nadal inwestują w rynek europejski i otwierają własne fabryki na Starym Kontynencie.
Rok 2025 może przynieść dalszą ekspansję chińskich producentów w Polsce i całej Europie.
Źródło: Interia Motoryzacja
#OZE #Motoryzacja #Elektromobilność #Elektryki #ChińskieElektryki
© Materiał chroniony prawem autorskim. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą lub podaniem nazwy wydawcy Marketing Relacji Sp. z o.o.