Według rządowej strategii „Polityka Energetyczna Polski do 2040 roku”, w miastach powyżej 100 tysięcy mieszkańców w przetargach na autobusy miejskie od roku 2025 można będzie nabywać wyłącznie autobusy zero i niskoemisyjne – elektryczne i wodorowe.
Narodowy Fundusz Zdrowia i Ochrony Środowiska wdrożył program „Zielony Transport Publiczny”, którego celem jest upowszechnianie i wspieranie proekologicznej komunikacji miejskiej, obniżenie wykorzystywania paliw emisyjnych w transporcie zbiorowym oraz wspieranie i kreowanie „zielonej mobilności”.
Jak informuje NFOŚiGW: „w roku 2021 po raz pierwszy w historii Polski udział ekologicznych autobusów sięgnął prawie trzech czwartych w ogólnej liczbie pojazdów nowo zakupionych przez samorządy. Dynamicznie postępuje zwłaszcza elektryfikacja floty, gdyż prawie połowa kupowanych obecnie autobusów miejskich to „elektryki”. Nabywane za dotacje ekologiczne pojazdy będą sukcesywnie zasilały floty poszczególnych przewoźników, przybliżając realizację strategicznego celu państwa, jakim jest przestawienie całego transportu zbiorowego w naszym kraju na zeroemisyjny.”
W pierwszej edycji programu ZTP dofinansowanie do zakupu bezemisyjnych autobusów dostało 35 ośrodków miejskich całej Polsce.
W obecnej drugiej już edycji, w której zakończenie wniosków zamknięte zostało 20 grudnia, aplikacje złożyło 101 „organizatorów transportu publicznego” z całej Polski.
69 z tych wniosków dotyczy dotacji, które zostaną podzielone z puli niemal 1 miliarda złotych – 808,8 miliona zł w formie dotacji i 143,7 miliona zł jako niskoprocentowej pożyczki.
Złożone obecnie wnioski na zakup elektroautobusów opiewają na kwotę w wysokości ponad 1,3 miliarda zł.
Poniżej można zapoznać się z mapą złożonych wniosków.
#elektromobilność #elektroautobusy
Źródło: NFOŚiGW
Foto: Pixabay
© Materiał chroniony prawem autorskim. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą lub podaniem nazwy wydawcy Marketing Relacji Sp. z o.o.