Szósta edycja programu Mój Prąd cieszy się rekordowym zainteresowaniem. Do 5 maja 2025 r. do Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej wpłynęło blisko 92 tys. wniosków, których łączna wartość przekroczyła 1,29 mld zł. Najwięcej środków trafia na magazyny energii, a pula dostępnych dotacji powoli się kończy.
Program Mój Prąd 6.0 wystartował we wrześniu 2023 r. z początkowym budżetem wynoszącym 400 mln zł. Ze względu na bardzo duże zainteresowanie, budżet był kilkukrotnie zwiększany — obecnie wynosi 1,85 mld zł. Nabór wniosków zaplanowano do 29 sierpnia 2025 r., ale może zakończyć się wcześniej, jeśli wyczerpane zostaną wszystkie środki. Na dzień 5 maja dostępna pula zmniejszyła się do około 556 mln zł.
Program obejmuje trzy technologie: mikroinstalacje fotowoltaiczne, magazyny energii elektrycznej oraz magazyny ciepła. Choć liczbowo najwięcej wniosków dotyczy fotowoltaiki (88,1 tys. zgłoszeń na kwotę 550 mln zł), to najwięcej pieniędzy trafia na magazyny energii elektrycznej. 47,5 tys. wniosków opiewa na aż 675 mln zł, co oznacza, że właśnie ta technologia pochłania największą część budżetu.
W przypadku magazynów ciepła złożono dotąd 15,3 tys. wniosków na kwotę 68,5 mln zł. Warto dodać, że magazyny są dotowane w wyższych kwotach niż panele PV: do 16 tys. zł dla magazynu energii elektrycznej i do 5 tys. zł dla magazynu ciepła (przy minimalnych pojemnościach odpowiednio 2 kWh i 20 dm³).
Do 5 maja 2025 r.:
W pięciu poprzednich edycjach programu wypłacono ponad 555 tys. dotacji o łącznej wartości niemal 3 mld zł, co umożliwiło budowę instalacji PV o mocy przekraczającej 3,22 GW. Obecna edycja – z rekordowym budżetem i rosnącym udziałem magazynów energii – pokazuje, że prosumenci są coraz bardziej świadomi potrzeby zwiększania autokonsumpcji energii i niezależności energetycznej.
Źródło: Gram w zielone
#MójPrąd #OZE #MagazynyEnergii #Dotacje #EnergiaNaWłasnychZasadach #Prosument
© Materiał chroniony prawem autorskim. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą lub podaniem nazwy wydawcy Marketing Relacji Sp. z o.o.