Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej przygotowuje się do uruchomienia nowego programu dopłat „Mój rower elektryczny”. Celem inicjatywy jest promocja zeroemisyjnego transportu oraz zwiększenie dostępności rowerów elektrycznych dla osób fizycznych. Dotacje mają sięgnąć nawet 4500 zł i będą dostępne jeszcze w drugim kwartale 2025 roku.
Nowy program przewiduje wsparcie finansowe na zakup:
Dofinansowanie będzie mogło pokryć do 50% kosztów kwalifikowanych, a refundacja przysługiwać będzie po dokonaniu zakupu nowego pojazdu i spełnieniu warunków technicznych określonych w regulaminie programu. Zakup musi być udokumentowany fakturą lub imiennym paragonem.
Program skierowany jest wyłącznie do pełnoletnich osób fizycznych. Każdy beneficjent może otrzymać wsparcie na zakup jednego pojazdu. W przypadku kradzieży dopuszcza się możliwość ponownego ubiegania się o dotację.
Dotacją objęte będą tylko pojazdy spełniające restrykcyjne normy:
Nie będą kwalifikowały się pojazdy z leasingu, używane ani pozbawione obowiązkowego oznakowania oraz rejestracji w systemie Policji. Rower lub wózek rowerowy musi być oznakowany trwałym numerem identyfikacyjnym na ramie.
Pierwszy projekt programu przewidywał wyższe kwoty wsparcia – do 5000 zł dla rowerów elektrycznych i aż do 9000 zł dla rowerów cargo. Po konsultacjach i uwagach, m.in. Europejskiego Banku Inwestycyjnego, program został zmodyfikowany – zmniejszono zarówno budżet, jak i wysokość dotacji.
Program ma obowiązywać w latach 2025–2029. Nabór wniosków będzie odbywać się w trybie ciągłym do wyczerpania alokacji środków lub do 30 czerwca 2029 r. Wnioski o dotację będzie można składać po zakupie pojazdu – zgodnie z datą wystawienia i opłacenia dokumentu zakupu.
Budżet programu wyniesie do 50 mln zł i ma objąć dofinansowanie dla co najmniej 17 333 pojazdów.
Dotacje będą wypłacane wyłącznie po zakończeniu realizacji inwestycji. NFOŚiGW zastrzega sobie możliwość kontroli zakupu i wykorzystania roweru przez cały okres trwałości projektu (czyli przez dwa lata od daty zakupu). Beneficjent będzie zobowiązany do zwrotu dotacji w przypadku naruszenia warunków programu.
#roweryelektryczne #dotacje2025 #OZE #zielonytransport #NFOSiGW #ekotransport #rowercargo #mobilnośćmiejska #programywsparcia
© Materiał chroniony prawem autorskim. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą lub podaniem nazwy wydawcy Marketing Relacji Sp. z o.o.