W Polsce rośnie liczba pojazdów zasilanych energią elektryczną. Według danych Licznika Elektromobilności, na koniec stycznia 2025 roku w kraju zarejestrowanych było 82 508 samochodów osobowych i użytkowych o napędzie w pełni elektrycznym (BEV). W samym styczniu liczba rejestracji wyniosła 1808, co oznacza wzrost o 11 procent w porównaniu do tego samego miesiąca poprzedniego roku.
Na koniec stycznia po polskich drogach poruszało się 146 133 samochodów elektrycznych, z czego:
Coraz większy udział w rynku zdobywają również elektryczne pojazdy użytkowe. Liczba elektrycznych samochodów dostawczych i ciężarowych wzrosła do 8316, a flota elektrycznych motorowerów i motocykli wynosi już 23 674 sztuki.
Rośnie także liczba elektrycznych autobusów, których w Polsce zarejestrowano już 1417, oraz autobusów z napędem wodorowym – tych jest 89.
Wraz ze wzrostem liczby pojazdów elektrycznych w Polsce rozwija się również sieć stacji ładowania. Na koniec stycznia 2025 roku w kraju funkcjonowało 8899 ogólnodostępnych punktów ładowania. Wśród nich:
Najwięcej stacji ładowania znajduje się w największych polskich miastach, takich jak Warszawa, Gdańsk, Szczecin, Poznań, Kraków i Łódź.
Według danych Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego (PZPM), wzrost rejestracji nowych i używanych samochodów elektrycznych (BEV i PHEV) w styczniu 2025 roku wyniósł 33 procent w porównaniu do stycznia 2024 roku.
Szczególnie dynamicznie rozwija się segment hybryd plug-in. Jakub Faryś, prezes PZPM, wskazuje, że w porównaniu do stycznia 2024 roku zarejestrowano:
Zdaniem eksperta, wzrost popularności PHEV może wynikać z atrakcyjnych ofert cenowych producentów oraz dążenia do spełnienia norm emisji CO₂ na 2025 rok.
Choć Polska posiada największą flotę pojazdów ciężkich w Unii Europejskiej, w zakresie rejestracji elektrycznych ciężarówek (eHDV) pozostaje w tyle za innymi krajami. W 2024 roku Polska zajęła dopiero 10. miejsce w UE pod względem rejestracji elektrycznych ciężarówek.
Liczba rejestracji w naszym kraju wypada blado na tle innych państw:
Zdaniem Jana Wiśniewskiego, dyrektora Centrum Badań i Analiz Polskiego Stowarzyszenia Nowej Mobilności (PSNM), Polska musi wdrożyć szersze działania wspierające rozwój rynku elektrycznych pojazdów ciężkich. Kluczowe znaczenie mają nowe programy dofinansowania, które mają ruszyć jeszcze w 2025 roku.
Źródło: PZPM, Gram w zielone
#Elektromobilność #SamochodyElektryczne #OZE #TransportPrzyszłości #PolskaNaPrąd
© Materiał chroniony prawem autorskim. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą lub podaniem nazwy wydawcy Marketing Relacji Sp. z o.o.