Chiński eksport samochodów osobowych wzrósł w 2024 roku o prawie 20%, jednak rynek zaczął zmieniać się pod wpływem nowych regulacji wprowadzonych przez Unię Europejską. Dane opublikowane przez Chińskie Stowarzyszenie Producentów Samochodów (CAAM) wskazują na wyraźny spadek eksportu pojazdów elektrycznych (EV) o 10,4% i jednoczesny gwałtowny wzrost eksportu hybryd typu plug-in (PHEV) o aż 190%.
Unia Europejska wprowadziła dodatkowe cła na chińskie pojazdy elektryczne, argumentując swoją decyzję korzyściami, jakie branża osiągnęła dzięki rządowym dotacjom w Chinach. Aby zminimalizować wpływ tych regulacji, chińscy producenci przestawiają się na eksport hybryd plug-in, które mogą ominąć część ograniczeń.
Według Reutersa, chiński rząd zalecił producentom wstrzymanie inwestycji w krajach europejskich, które wspierają nowe taryfy celne. Ta zmiana strategii ma na celu ochronę rodzimego rynku oraz koncentrację na mniej obciążonych cłami produktach.
Chiński rynek samochodowy w 2024 roku wzrósł o 4,5%, osiągając sprzedaż na poziomie 32,9 mln sztuk. Na 2025 rok prognozuje się dalszy wzrost, choć nieco wolniejszy, wynoszący 4,7%.
Sprzedaż NEV, obejmujących pojazdy elektryczne i hybrydy typu plug-in, w 2024 roku wzrosła o 35,5%, ale prognozy na 2025 rok wskazują na spowolnienie tempa wzrostu do 24,4%. Mimo to segment NEV pozostaje kluczowym obszarem rozwoju w Chinach.
Jednym z głównych bodźców wspierających rynek NEV są rządowe dopłaty, które zostały przedłużone do 2025 roku. W 2024 roku ponad 6,6 miliona nabywców samochodów skorzystało z dotacji, wynoszących:
Zdaniem Xu Haidonga, przedstawiciela CAAM, przedłużenie programu dopłat jest jednym z najważniejszych narzędzi wspierających wzrost gospodarczy w Chinach.
Przesunięcie chińskiego eksportu z samochodów elektrycznych na hybrydy plug-in odzwierciedla globalne napięcia handlowe i zmieniające się przepisy. Europa, która stara się chronić własny przemysł motoryzacyjny, zmusza chińskie firmy do adaptacji, co prowadzi do różnorodności strategii eksportowych. Jednocześnie rządowe wsparcie w Chinach zapewnia stabilne fundamenty dla dalszego rozwoju rynku krajowego.
W 2025 roku chiński sektor motoryzacyjny stanie przed wyzwaniami związanymi z dalszym rozwojem eksportu i dostosowaniem się do regulacji międzynarodowych. Rosnący udział hybryd plug-in w eksporcie oraz utrzymujące się wsparcie dla NEV wskazują, że Chiny pozostają jednym z liderów globalnej transformacji motoryzacyjnej.
Źródło: Reuters
#Motoryzacja #Chiny #NEV #Hybrydy #PojazdyElektryczne #Eksport #Elektromobilność
© Materiał chroniony prawem autorskim. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą lub podaniem nazwy wydawcy Marketing Relacji Sp. z o.o.