Z danych Ministerstwa Przemysłu wynika, że w III kwartale 2024 r. przejechanie 100 km samochodem z napędem LPG kosztowało średnio 21,96 zł – to najniższy koszt w porównaniu do innych paliw. LPG utrzymuje się na prowadzeniu dzięki niskiej cenie gazu i niższym akcyzom, a także większej wydajności przy zmniejszonym spalaniu. W porównaniu z LPG, pojazdy na benzynę i olej napędowy wypadają mniej korzystnie, co w szczególności dotyczy większych SUV-ów, gdzie koszty przejazdu rosną do 36,77 zł na 100 km.
Koszt przejechania 100 km autem elektrycznym był wyższy niż w przypadku LPG i wynosił średnio 43,36 zł dla aut kompaktowych. Elektryczne SUV-y z podobnym napędem kosztują 43,62 zł na 100 km. Wyższy koszt eksploatacji pojazdów elektrycznych wynika głównie z wysokich cen prądu oraz inwestycji w rozwój infrastruktury ładowania, które dopiero raczkuje w wielu regionach. Obecnie w Polsce dostępnych jest 7563 punktów ładowania, z czego niemal co trzeci to szybka stacja ładowania.
Obecnie koszt przejechania 100 km samochodem wodorowym jest najwyższy i wynosi średnio 69 zł. Mimo potencjału wodoru do osiągania dużych zasięgów, rozwój tej technologii w Polsce jest ograniczony z uwagi na brak odpowiedniej infrastruktury oraz wysokie koszty produkcji i magazynowania wodoru.
Mimo rosnącej liczby aut elektrycznych, Polska pozostaje jednym z najmniej rozwiniętych rynków dla tego typu napędów w Unii Europejskiej. Głównymi barierami pozostają ceny elektryków oraz brak stabilnych dopłat. Program „Mój elektryk” planuje jednak wznowienie naboru dopłat w 2025 r., co może zwiększyć dostępność tego rodzaju pojazdów. Na rynku zaczynają pojawiać się bardziej przystępne cenowo modele miejskie, co może przełożyć się na wzrost sprzedaży.
Źródło: Bankier.pl
#OZE #Elektryki #Elektromobilność #LPG #Wodór
© Materiał chroniony prawem autorskim. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą lub podaniem nazwy wydawcy Marketing Relacji Sp. z o.o.