Rozwój fotowoltaiki nie zwalnia. Polscy naukowcy ulepszają ogniwa fotowoltaiczne o 1,21 proc., dzięki wykorzystaniu koncentratorów barwnikowych.
Grupa naukowców z Politechniki Śląskiej zbadali wpływ zastosowania nowego rodzaju koncentratora barwnikowego na efektywność ogniw fotowoltaicznych. Urządzenie wykorzystuje barwione oraz luminescencyjne szkło akrylowe, czyli inaczej polimetakrylan metylu. Dzięki wykorzystaniu tego innowacyjnego urządzenia wartość produkcji energii wzrosła o 1,21 proc. Zastosowane rozwiązanie poprawiło również sprawność paneli na poziomie pomiędzy 0,05 proc. a 1,42 proc. Stosowane w koncentratorach barwniki różnią się od wykorzystywanych w ogniwach słonecznych (DSSC) wymaganiami. DSSC charakteryzują się bardziej rygorystycznymi wymaganiami, niż te stosowane jako koncentratory. Te muszą mieć wysoki poziom stabilności, długoterminową użyteczność, a także wysoką zdolność skupiania światła słonecznego. Barwniki, które skupiają promieniowanie słoneczne na ogniwie krzemowym, nie generują prądu, a także nie muszą mieć właściwości redoksowych oraz przechodzić przez reakcje chemiczne.
Jak oceniają naukowcy – „Przeprowadzone testy wykazały średni wzrost wydajności ogniw o 1,21% dla czerwonego luminescencyjnego PMMA, 0,25% dla żółtego luminescencyjnego PMMA, 0,41% dla żółtego pigmentowanego PMMA i 0,13% dla czerwonego pigmentowanego PMMA”.
Naukowcy z gliwickiej uczelni wykorzystali barwnikowe koncentratory luminescencyjne oraz pigmentowe, o żółtej i czerwonej barwie. Najlepszymi wynikami charakteryzował się barwnik luminscencyjny w kolorze czerwonym. Zdaniem ekspertów technologia ta ma szansę poprawić wydajność ogniw słonecznych, a zwłaszcza w państwach, w których występują wszystkie pory roku, gdyż nie potrzebują bezpośredniego promieniowania słonecznego, a zimą występuje jego duże rozproszenie. Opracowane rozwiązanie według naukowców doskonale sprawdzi się też w przypadku dużych instalacji fotowoltaicznych.
#OZE #PV #Polska #energia #energetyka #technologie #innowacje
© Materiał chroniony prawem autorskim. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą lub podaniem nazwy wydawcy Marketing Relacji Sp. z o.o.