Biały Dom ogłosił wprowadzenie nowych ceł na produkty z Chin, które znacząco wpłyną na rynek motoryzacyjny, szczególnie na segment samochodów elektrycznych. Te zmiany mają szerokie konsekwencje zarówno dla chińskich producentów, jak i amerykańskich firm, które polegają na chińskich komponentach.
Nowe taryfy obejmują 100% opłatę na samochody elektryczne oraz 25% na surowce i składniki krytyczne w produkcji ogniw litowo-jonowych, jak również na same ogniwa Li-ion.
Detale nowych ceł:
Surowce i Składniki Krytyczne:
Chiny, które są obecnie liderem w produkcji samochodów elektrycznych i ogniw Li-ion, tracą jeden z kluczowych rynków eksportowych. Nowe taryfy utrudniają chińskim producentom dostęp do rynku amerykańskiego, co może zmusić ich do szukania nowych rynków zbytu, takich jak Unia Europejska.
Największymi beneficjentami nowych ceł będą amerykańskie firmy motoryzacyjne: Ford, General Motors i Stellantis. Te tradycyjne marki, które w dużej mierze produkują swoje samochody w USA, zyskają przewagę konkurencyjną, gdyż nie będą musiały płacić dodatkowych ceł na swoje produkty.
Chińscy producenci dominują na globalnym rynku ogniw Li-ion i surowców niezbędnych do ich produkcji. Ponad 80% światowego rynku ogniw Li-ion oraz katod, jak również ponad 90% rynku anod (głównie grafitowych), jest kontrolowanych przez Chiny. To sprawia, że produkcja ogniw litowo-jonowych bez chińskich zasobów jest praktycznie niemożliwa.
Decyzja USA może skłonić Chiny do podjęcia działań odwetowych. Jedną z możliwości jest ograniczenie lub zablokowanie działalności Tesli w Gigafactory Shanghai, co mogłoby znacząco wpłynąć na zdolność produkcyjną Tesli. Inna opcja to intensyfikacja działań na rynku europejskim, co mogłoby skłonić Unię Europejską do podniesienia ceł na chińskie produkty.
Rynki motoryzacyjne w Japonii, Korei Południowej i Unii Europejskiej pozostają otwarte dla chińskich producentów, ale obecne decyzje USA mogą zmienić dynamikę handlu międzynarodowego. Kluczowym pytaniem jest, czy Komisja Europejska podniesie cła na chińskie samochody elektryczne ponad planowane 20-25%, oraz jak zareagują inne kraje na nowe cła USA.
Źródło: elektrowoz.pl
#OZE #Elektromobilność #Elektryk #USA #Chiny #Chińskieelektryki
© Materiał chroniony prawem autorskim. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą lub podaniem nazwy wydawcy Marketing Relacji Sp. z o.o.