Panujące na rynku energetycznym „zawirowania” spędzają sen z powiek mieszkańcom Polski. Spektakularne ceny energii elektrycznej i wszelkich surowców energetycznych, a także ich znaczące ograniczenie kreują czarną wizję najbliżej przyszłości. Jak zatem zaoszczędzić energię i przygotować się na nadchodzącą zimę?
Pogoda za oknami nie daje zapomnieć o zbliżającej się zimie. W dobie kryzysu energetycznego mroźne dni i noce przerażają już nie tylko zwolenników lata. W głowach całego społeczeństwa przewijają się pytania, jak, np. „Czy nie zostanę bez ogrzewania?”, „Ile wyniosą moje rachunki?”, „Jak ogrzeję swój dom?”.
Polski rząd stale pracuje nad programami wspierającymi społeczeństwo w nastających trudnych czasach. W ramach projektów deklarowane są już środki dofinansowujące surowce energetyczne, jak dodatki do węgla, pelletu, gazu, czy oleju opałowego. Na pomoc finansową liczyć też mogą gospodarstwa domowe wykorzystujące do ogrzewania energię elektryczną, w tym także oparte na pompach ciepła.
Jak informuje Minister Klimatu i Środowiska Anna Moskwa polski rząd nie przewiduje konieczności nakładania obowiązkowych ograniczeń zużycia energii. “Plany kryzysowe w każdym państwie są i my w Polsce od zawsze takie plany kryzysowe mamy. Nie planujemy tych ograniczeń obowiązkowych wdrażać”. Jednakże Ministerstwo Klimatu i Środowiska stanowczo zachęca zarówno przedsiębiorstwa, jak i gospodarstwa domowe do wdrażania działań oszczędzających energię elektryczną i cieplną oraz racjonalnego ich wykorzystywania.
Na terenie naszych zachodnich sąsiadów – Niemiec, w celu redukcji zużycia energii wprowadzono już wiele ograniczeń, a przykładem „świeci” Alianz Arena. Charakterystyczne podświetlenie w czerwonych barwach zostało ograniczone do połowy. Dotychczas podgrzewana przez gaz murawa będzie korzystać z alternatywnego rozwiązania pomp ciepła, a w kranach zlokalizowanych na terenie stadionu Bayern Monachium popłynie wyłącznie zimna woda.
Nie tylko za granicami naszego kraju należy szukać wzorców racjonalnie i dobrowolnie ograniczających poziom zużywanej energii. Decyzję o wprowadzeniu ograniczeń wspomagających racjonalne wykorzystanie energii podjęła jeszcze podczas lata warszawska firma Audytel S.A. – przedsiębiorstwo doradzające m.in. właśnie w zakresie energetyki. W ramach działań zmierzających do redukcji zużycia energii oraz zmniejszenia emisji dwutlenku węgla w siedzibie firmy zastosowano szereg zaleceń. Zarekomendowano utrzymywanie temperatury w biurze na poziomie 22-25 °C w dni upalne oraz 19-22 °C w dni chłodne. Zalecono również ograniczenie w czasie wietrzenia pomieszczeń podczas występowania znaczących różnic pomiędzy temperaturą wewnętrzną, a zewnętrzną. W ramach dobrych praktyk zasugerowano także racjonalne użytkowanie urządzeń elektrycznych, poprzez wyłączanie lub wprowadzanie ich w stan uśpienia na czas nieużytkowania.
Dobre wzorce to podstawa wspólnego sukcesu, i każdy może się do niego przyczynić. W tym celu Ministerstwo Klimatu i Środowiska opracowało listę najistotniejszych działań prowadzących do oszczędności energii. Poniższe zasady nie wymagają dużych wyrzeczeń i skierowane są zarówno do przedsiębiorstw, jak i gospodarstw domowych.
Racjonalne korzystanie z zasobów energii promowane jest na niemal całym świecie. Energia stała się fundamentem współczesności. Przy obecnie panującym kryzysie energetycznym warto więc szczególnie zadbać o praktykowanie działań oszczędzających energię. Mniejsze zużycie energii pozwala chronić naturalne środowisko, w tym atmosferę przed emisją szkodliwych substancji. Dzięki temu nasze powietrze będzie czystsze i zdrowsze dla nas oraz przyszłych pokoleń, a energetyczne zasoby pozostaną z nami na dłużej. Ponadto oszczędności w zużyciu energii pozytywnie odbijają się na naszym budżecie, pozostawiając nieco więcej „w kieszeni”, co przy obecnie wygórowanych cenach energii jest niezwykle istotne.
#dobrepraktyki #energetyka #energiaelektryczna #energiacieplna #ogrzewanie #Polska
© Materiał chroniony prawem autorskim. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą lub podaniem nazwy wydawcy Marketing Relacji Sp. z o.o.