Pierwsze i największe w Europie pełnowymiarowe ogniwo baterii LFP (litowo-żelazowo-fosforanowej) zostało opracowane przez ElevenEs. Pierwsze partie baterii będą dostarczone klientom do testów do końca marca 2023 roku. Firma ElevenEs ogłosiła także, że ogniwo będzie można zobaczyć na konferencji The Business Booster, corocznej międzynarodowej konferencji organizowanej przez EIT InnoEnergy, podczas której zostanie zaprezentowanych także ponad 150 innych technologii w zakresie zrównoważonej energii z całego świata. Wydarzenie odbędzie się w Lizbonie w dniach 28 i 29 września br.
Technologia LFP, która według BloombergNEF w 2022 roku osiągnie 40 proc. udziału w globalnym rynku baterii, charakteryzuje się większym bezpieczeństwem użytkowania, jest tańsza w produkcji oraz bardziej przyjazna środowisku (ogniwa nie zawierają niklu ani kobaltu). Ponadto akumulatory LFP działają dwa razy dłużej niż najpopularniejsze konkurencyjne technologie. W ostatnich miesiącach wiodący producenci samochodów, tacy jak Tesla, Volkswagen, BMW, Mercedes, czy Ford, wprowadzają już ogniwa LFP w oferowanych modelach.
„Po stworzeniu i przetestowaniu ponad 500 laboratoryjnych baterii testowych, opracowaliśmy ostateczny skład chemiczny i projekt ogniwa. W tym czasie firma rozrosła się i nasz międzynarodowy zespół liczy już blisko 50 osób. Rozwijamy się zgodnie z planem i realizujemy obietnice, które złożyliśmy naszym inwestorom. Spodziewamy się zamknąć kolejną rundę finansowania serii B jeszcze w tym roku, rozszerzyć nasze możliwości produkcyjne do 300-500MWh i pozyskać kilku inwestorów strategicznych, aby jeszcze bardziej przyspieszać nasz wzrost” – powiedział Nemanja Mikać, dyrektor generalny ElevenEs. Dodatkowo podkreślił, że ElevenEs zaoferuje na rynku 3 odrębne rozmiary baterii w formacie pryzmatycznym, które będą konkurencyjne wobec wszystkich obecnie dostępnych na rynku baterii produkowanych masowo.
„Jeszcze rok temu, podczas tej samej konferencji, ElevenEs był na wczesnym etapie rozwoju, a ta bateria nie istniała. Imponujące jest to, co udało im się osiągnąć w tak krótkim czasie” – powiedział Diego Pavia, CEO EIT InnoEnergy.
Laboratorium i centrum badawczo-rozwojowe firmy działa od czerwca 2021 roku, a pierwszy zakład produkcyjny zostanie ukończony już w styczniu 2023 roku. Natomiast pierwszy etap produkcji w skali giga (8GWh), o zdolności dostarczania baterii dla 200 000 samochodów rocznie, spodziewany jest do końca 2025 roku. Dalszy plan ekspansji firmy ma zostać wkrótce ogłoszony.
Pomimo zwiększonej liczby startupów ogłaszających plany rozwoju, rynek baterii w Europie jest ciągle mało rozwinięty. Dla firm, które są mocno zaawansowane w rozwoju produktu, takich jak ElevenEs, szybki wzrost będzie wynikiem koncentracji na doskonaleniu produktu i właściwie realizowanej strategii industrializacji. Zapotrzebowanie Europy na baterie ciągle rośnie, więc niezawodność i osiągnięcie znaczącej pozycji przez europejskich producentów staje się koniecznością.
© Materiał chroniony prawem autorskim. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą lub podaniem nazwy wydawcy Marketing Relacji Sp. z o.o.