Od września nowy nabór na zeroemisyjne autobusy.
1,2 mld złotych przeznaczy Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (NFOŚiGW) w drugim naborze programu „Zielony Transport Publiczny”. A wszystko po to aby wesprzeć rozwój bezemisyjnego transportu w Polsce i obniżyć wykorzystanie energii oraz paliw emisyjnych w publicznym transporcie zbiorowym. Wnioski będzie można składać od 1 września.
„Zgodnie z Polityką Energetyczną Polski 2040, od 2025 r. każdy przetarg na autobus w miastach powyżej 100 tys. mieszkańców dotyczyć będzie pojazdów zeroemisyjnych tj. elektrycznych lub na wodór. Program „Zielony transport publiczny”, finansowany z KPO, będzie wspierał ten cel. To oznacza, że mając na uwadze cykl życia autobusów miejskich, do 2030 roku w największych miastach nie powinny jeździć autobusy inne niż zeroemisyjne” – informuje minister klimatu i środowiska Michał Kurtyka.
Na podstawie Krajowego Planu Odbudowy (KPO) przyjętego przez Radę Ministrów, NFOŚiGW przeznaczy aż 1,2 mld zł na wsparcie samorządów przy zakupie autobusów elektrycznych i wodorowych. Na wsparcie mogą liczyć zwłaszcza mniejsze miasta, które np. borykają się ze smogiem. „Oprócz ograniczenia zanieczyszczenia powietrza poprzez rozwój zeroemisyjnego transportu publicznego celem programu jest przeciwdziałanie wykluczeniu transportowemu, szczególnie w regionach i miastach z wyzwaniami strukturalnymi” – podaje NFOŚiGW. Nabór wniosków w trybie konkursowym będzie prowadzony od 1 września do 20 grudnia 2021 r.
Modernizacja lub całkowita zmiana taboru autobusowego, pozwoli – ograniczyć zanieczyszczenie powietrza. Nowe, zeroemisyjne autobusy będą zastępować najstarsze, najbardziej szkodliwe dla ludzi i środowiska. Jak informuje NFOŚiGW, program ZTP ma na celu zmniejszenie emisji CO2 o co najmniej o 18 416 ton rocznie, ograniczenie emisji pyłów o średnicy mniejszej niż 10 mikrometrów (PM10) o 0,052 ton na rok oraz ograniczenie emisji tlenków azotu o 13,611 ton rocznie.
Samorządy będą mogły ubiegać się o dofinansowanie na: zakup lub leasing autobusów w wysokości od 20 do 80 proc. kwoty całkowitej -, szkolenia kierowców i do 25 proc. wsparcia na rozwój infrastruktury ładowania na własne potrzeby, w tym budowę nowych lub modernizację istniejących stacji ładowania. Wysokość dofinansowania będzie uzależniona m.in. od liczby mieszkańców oraz rodzaju organizowanego transportu publicznego.
„W ramach drugiego konkursu programu „Zielony Transport Publiczny”, który NFOŚiGW planuje refinansować z KPO, udzielimy wsparcia dla samorządów na zakup ok. 760 nowych autobusów zeroemisyjnych, również na potrzeby samorządowego transportu lokalnego” – mówi Maciej Chorowski, prezes NFOŚiGW.
Program „Zielony Transport Publiczny” przewiduje możliwość dofinansowania przedsięwzięć zmierzających do obniżenia zużycia energii i paliw w transporcie publicznym. Dotacje będą udzielane na zakup lub leasing nowych autobusów elektrycznych, trolejbusów, autobusów napędzanych wodorem oraz na modernizacje lub budowę odpowiedniej infrastruktury niezbędnej do obsługi i prawidłowego funkcjonowania nabytych pojazdów.
© Materiał chroniony prawem autorskim. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą lub podaniem nazwy wydawcy Marketing Relacji Sp. z o.o.